در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی مازندرانی به موضوع “تجلی معنوی زکات از منظر آیات و روایت” پرداخت.
وی در ادامه مباحث جلسات گذشته عنوان کرد: ضرورت توجه به همه ابعاد و ساحات حیات ایجاب می نماید که انسان نگاهی کلی و راهبردی داشته و به همه جوانب موضوعات و مسائل با نظر دقت بنگرد و تامل نماید. این مهم در قرآن کریم نیز مورد اشاره قرار گرفته و خداوند در این زمینه می فرماید : “إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ” (کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار میکنند، و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و میگویند به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار می کنیم). لذاست که در مواجهه با امر زکات نیز با توجه به رهنمائی های اولیای دین در می یابیم که علاوه بر پرداخت مادی زکات باید نسبت به زکات معنوی و بکارگیری نعمت ها در مجرای خواست و اراده الهی نیز مصمم باشیم.
استاد تفسیر افزود: از جمله تجلی های معنوی زکات، پرداخت زکات شجاعت و دلیری است و آن هم بکار گیری آن در راه جهاد فی سبیل الله است.( زكاةُ الشَّجاعةِ ، الجِهادُ في سبيلِ اللّه)
رئیس نمایندگی گلستان در ادامه به تبیین نمونه ای از بکارگیری شجاعت در راه خدا پرداخت و ابراز داشت: کتاب حماسه حسینی از پژوهشهای شاخص و تأثیرگذار در بین آثار عاشورایی است که شجاعانه به ستیز با بدعتها و تحریفها پرداخته است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه و با استناد به فرمایش امام علی علیه السلام زکات شرافت را فروتنی دانست و اظهار داشت : آن حضرت می فرماید :” التَّواضُعُ زَكاةُ الشَّرَفِ” و این بدان معناست که انسان خود را در برابر خلق همسان و برادر بداند و از برتر طلبی مبرا باشد و در برابر خالق خود را هیچ بداند و متفتن و متنبه به این معنا باشد که بزرگی تنها از آن خداست همانگونه که خود فرموده : “الكِبرياءُ رِدائي و العَظَمةُ إزارِي ، فَمَن نازَعَني واحِدا مِنهُما ألقَيتُهُ في النّارِ”
رئیس نمایندگی گلستان در ادامه این مبحث عنوان کرد: همانگونه که زکات سلامتی بکار گیری جسم در راستای طاعت و بندگی است (زکات الصحه السعی فی طاعه الله) زکات عقل نیز بکارگیری آن در راستای فهم و درک معانی والاست چرا که در تعریف آن گفته اند : “العقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ، وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ” (عقل چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد)
Δ