سمینار علمی «فنون ترجمه در فرهنگ و اندیشه اسلامی»

اولین برنامه مشترک نمایندگی المصطفی در پاکستان با دانشگاه علامه اقبال اسلام آباد در قالب سمینار علمی با عنوان «فنون ترجمه در فرهنگ و اندیشه اسلامی» در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علامه اقبال برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از خواهران پژوهشگر از مدارس پیوسته شهر های راولپندی، اسلام آباد و میانوالی شرکت نمودند۔

سخنرانان سمینار پروفسور دکتر محی الدین هاشمی، رئیس دانشکده الهیات، دکتر غلام علی، رئیس مرکز زبان و ترجمه دانشگاه علامه اقبال و دکتر ندیم عباس بلوچ، مسؤل و کارشناس مجلات علمی نمایندگی المصطفی در پاکستان بودند.

دکتر محی الدین هاشمی ضمن خیرمقدم به المصطفیان، تعامل علمی و پژوهشی مرکز آموزشی را یکی از نیازهای اصلی مراکز آموزشی دانست و گفت: دانشگاه علامه اقبال در نظر دارد در سطوح مختلف با المصطفی همکاری کند۔

وی برنامه امروز را به عنوان اولین قدم در این مسیر توصیف کرد و در سخنان پایانی خود به تاریخچه ترجمه و خدمات ارزنده تعدادی از علمای مسلمان در این عرصه اشاره کرد.

دکتر غلام علی ضمن اشاره به نقش ترجمه در جهت گیری گرایش های فکری در اسلام ، مسؤلیت پذیری و توجه مترجمین را در امر ترجمه بسیار سنگین دانست وگفت: ما در تاریخ شاهد بودیم که بعضی از علمای مسلمان منابع و کتاب های با موضوعات فکری بسیار پیچیده را بدون در نظر داشتن فهم مخاطب و شرایط و سطح فکری جامعه به زبان عربی ترجمه نمودند که به دگرگونی فکری در بعضی جوامع اسلامی منتج شد و جریان های تندرو بعلت همخوانی نداشتن بعضی از موضوعات با نظام فکری اسلامی، در مقابل ترجمه ایستادند و یک نوع موضوع گیری نسبت به تولید علم جدید شدند۔ لذا تشخیص موضوع یک امر بسیار حائز اهمیت است.

دکتر ندیم عباس بلوچ در ابتدای سخنان خود گزارشی از ظرفیت و عملکرد المصطفی در زمینه ترجمه به ویژه در علوم انسانی و اسلامی ارائه کرد و گفت: یکی از وظایف معاونت پژوهشی المصطفی برای توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان خود در زمینه پژوهش،به
ویژه در حوزہ ترجمه و تالیف است، به همین منظور یک برنامه آموزشی مدون داریم و دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی را در سطوح گوناگون برای محققان زبان های مختلف برگزار می نماییم۔

خواهران پژوهشگر المصطفی ضمن شرکت در این سمینار، از مرکز ترجمه و کتابخانه مرکزی دانشگاه عالمه اقبال نیز بازدید کردند و مورد استقبال دکتر محمد ریاض محمود، رئیس دپارتمان تمدن و فکر اسلامی دانشگاه عالمه اقبال قرار گرفتند.

دکتر محمد ریاض محمود ضمن خوش آمدگویی به مترجمین و طلاب، گزارشی را مبنی بر فعالیت ها و امکانات موجود در کتابخانه ارائه نمود و با ابراز خرسندی از بازدید هیئت، گفت: امکانات کتابخانه‌ای ما همیشه در اختیار شما هست و شما می توانید مانند دانشجویان و کادر علمی خودمان از این ظرفیت استفاده نمایید.

دانشگاه علامه اقبال