به همت نمایندگی جامعة المصطفی در افغانستان برگزار شد؛

نشست علمی- فرهنگی«فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام»

نشست علمی- فرهنگی «فضیلت زیارت امام رضا(ع)» در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) ولایت بامیان با حضور اساتید و طلاب و ارائه آقایان صداقت و دانش برگزار شد.

صداقت در این نشست با تاکید بر این که ائمّۀ معصومین علیهم السّلام بهترین الگوهایی هستند که انسان ها می توانند از ارتباط با آنان، در مسیر رشد و تکامل خود بهره برداری کنند، اظهار داشت: این ارتباط در قالب زیارت نامه ها مطرح شده است. زیارت قبور ائمّۀ معصومین علیهم السّلام می تواند به شناخت بیشتر آن بزرگواران و الگو برداری از خصلت های الهی آنان بیانجامد و یا از طریق اشراق معنوی، بر روح جان آدمی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: در مذهب تشیّع که امامت هم سنگ توحید و نبوّت قرار گرفته، باید به زیارت معصومان توجّه ویژه داشت. روایاتی در باب فضیلت زیارت امام رضا علیه السّلام بیان شده که در ثواب با هم تفاوت دارند، امّا در یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که آن را برتر از حج یا عمره دانسته اند و برخی ثواب چندین حج را برای زائران امام همام بر شمرده اند.

دانش نیز در ادامه این نشست به تبیین فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام پرداخت و اظهار داشت: در روايات اسلامى امور زيادى به عنوان كفاره گناه ذكر شده است؛ از جمله زيارت قبور معصومان عليهم السلام  می باشد؛ ما با زيارت ائمه معصومین علیهم السلام مى توانيم مطمئن باشيم با هر زيارت، گويا به محضر خداوند و معصومين عليهم السلام شرفياب شده ايم و روح و جانمان را صفا و صيقل تازه اى داده ايم و زنگار ها و تيرگى هاى گناه را از خود زدوده ايم و اين جاست كه زيارت، جايگاه واقعى خود را پيدا مى كند و هدف اصلى آن تحقق مى يابد.

وی در پایان با بیان حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اظهار داشت: در حديثی از پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله آمده است: «پاره اى از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد، هر گناهكارى كه به زيارتش رود خداوند گناهانش را بيامرزد.»

دانش افزود: در روايت ديگرى از امام رضا عليه السلام مى خوانيم: « اَلا فَمَنْ زارَنى وَهُوَ عَلى غُسْلٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِه كَيَوْمٍ وَلَدَتْهُ امُّهُ ؛ آگاه باشيد كسى كه با غسل زيارت، مرا زيارت كند از گناهانش پاك مى شود، همانند روزى كه از مادر متولد شده است. و نیز عبدالعظيم حسنى مى گويد: «از امام حسن عسكرى عليه السلام شنيدم كه فرمود: «اهل قم واهل آبة مغفور لهم لزيارتهم لجدى على بن موسى الرضا عليه السلام بطوس ؛ مردم قم و مردم آبة مورد غفران وبخشش الهى قرار گرفته اند؛ زيرا توفيق زيارت قبر جدم على بن موسى الرضا عليه السلام را در طوس يافته اند.