رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی بیان داشت؛

تاکید همایش بر مباحث شناختی میان ایران و امریکای لاتین

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در همایش بین المللی ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و امریکای لاتین، تاکید بر مباحث اشتراکی میان ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین را از اهداف اصلی برگزاری این همایش دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد، در این همایش ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، به معرفی مجتمع زبان، پرداخت و گفت: زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی یکی از سه محور اصلی حوزه های دانشی المصطفی به شمار می آید و این مجتمع با سه دپارتمان مدرسه فرهنگ و ملل، مطالعات فرهنگی و ادبیات و مترجمی و یازده گروه علمی، به فعالیت علمی اشتغال دارد.

وی پرورش نیروهای فاضل آشنا با فرهنگ ملل مختلف را یکی از اقدامات ارزشمند در راستای انتقال فرهنگ اسلامی و اهل بیتی دانست و ا: مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی طی سال های فعالیت خود، با ارائه بیش از ۶۵ رشته مصوب وزارت علوم در عرصه آموزش و تحقیق و ترجمه در حوزه های متنوع پژوهشی، دستاوردهای مهمی را رقم زده است.

رئیس همایش، مسئله پژوهش را از ارکان مهم فعالیت های علمی و آکادمیک برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند پژوهشی مجتمع، برگزاری همایش های بین المللی است. در سال های گذشته برخی نقاط عالم تحت پوشش همایش های مجتمع قرار گرفت و در حدود یک سال قبل نیز دبیرخانه همایش ظرفیت های علمی و فرهنگی آمریکای لاتین، با سی استاد زبان دان به پنج زبان کار خود را آغاز نمود.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵ پیش نشست ویژه این همایش، اظهار داشت: همایش ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین، ارتباط علمی بسیاری خوبی با دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای مختلف برقرار نمود و بیش از دویست مقاله علمی از داخل و خارج از کشور به این همایش رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد ادامه داد: در راستای داوری مقالات دقت فراوانی صورت گرفته است و تلاش شد یک نگاه عمیق و علمی در دستور کار قرار گیرد. مقالات بسیار قوی علمی به پنج زبان به همایش ارسال شده است و انشالله یک محصول علمی بسیار خوب حاصل آن خواهد بود.

وی با اشاره به رونمایی چکیده مقالات در اختتامیه همایش، ابراز داشت: اثر علمی این همایش در ارتباطات میان فرهنگی، نقش کلیدی ایفا می نماید. برخی از پیش نشست های همایش با حضور سفیران کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار شده است و هدف مهم این همایش، تاکید بر مباحث اشتراکی میان ایران و امریکای لاتین است.

رئیس مجتمع آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، یکی از مهم ترین ارکان اشتراکات فرهنگی در منطقه امریکای لاتین را موضوع الهیات آزادی بخش، استکبارستیزی و روحیه مقاومت دانست و تصریح کرد: انقلاب های صورت گرفته در منطقه آمریکای لاتین برگرفته از روح انقلاب اسلامی است. امروز گفتگو میان اسلام ناب و منطقه امریکای لاتین به برکت انقلاب اسلامی صورت برقرار شده است که حضور فعال فرهنگی ما در این منطقه بیانگر آن است.

وی ارتباطات علمی همایش با دانشگاه های آمریکای لاتین را موجب شناخت خوب این مراکز نسبت به پیشرفت های علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و جامعةالمصطفی العالمیه خواند و گفت: امیدواریم تلاش های صورت گرفته در برگزاری این همایش، مورد استفاده و بکارگیری بخش های مختلف قرار گیرد به ویژه در بحث مقالات، به زمینه بهتری برای انتقال نگاه گفتمانی منجر شود.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد در پایان یادآور شد: کمیته های همایش به نگاه عمیق تر به محورهای همایش خواهند پرداخت و نتایج این کمیته ها در ثمرات همایش موثر خواهند بود و در آینده نزدیک، مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد و امیدواریم برگزاری این همایش در راه دستیابی به مرجعیت علمی این مجتمع موثر واقع گردد.