دبیرعلمی همایش ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و امریکای لاتین:

همایش هم شناسی فرهنگی ایران و امریکای لاتین را دنبال می نماید

دبیر علمی همایش بین المللی ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و امریکای لاتین در مراسم اختتامیه، فلسفه اصلی این همایش را هم شناسی فرهنگی میان این دو حوزه تمدنی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین میرجعفری، با اشاره به حجم گسترده ای از اسلام ستیزی و ایران ستیزی در فضای رسانه ای امریکای لاتین، خاطرنشان کرد: مسلمانان امریکای لاتین در یک فضای سخت رسانه ای زندگی می نمایند و در شرایط دشوار اجتماعی قرار دارند که نگاه تهمت، تحقیر، توهین، تخریب و تمسخر در رسانه ها آنان را هدف قرار می دهد.

وی این همایش را در راستای تقویت ارتباطات میان فرهنگی دانست و اظهار داشت: در میان سه نظریه رایج میان ارتباطات فرهنگی بین الملل، قرآن کریم در آیه ۱۳ حجرات معیار حقیقی و اسلامی ارتباط و شناخت میان ملل و فرهنگ ها را بیان می نماید که هدف اصلی آن، دستیابی به کرامت اسلامی است.

دبیرعلمی همایش ادامه داد: اگر در امریکای لاتین به دنبال ارتباطات میان فرهنگی هستیم، باید نخست به دنبال محاسن آنان باشیم. مردم امریکای لاتین مقاوم و استکبارستیز هستند که در راه مبارزه با امپریالیسم، سختی های فراوانی را از سرگذرانده اند. شناخت ادبیات و فرهنگ مقاومت و مکاتب فرهنگی، عرفانی و فلسفی آنان در حوزه عدالتخواهی، یکی از اهداف این همایش به شمار می آید.

وی تعریف ادبیات ایرانی اسلامی در منطقه آمریکای لاتین، تفسیر ادبیات و فرهنگ امریکای لاتین برای مردم ایران، تحصیل روش های هم افزایی علمی و فرهنگی، تبیین شیوه های تولید علوم انسانی در دو پارادایم ایران و امریکای لاتین و گسترش عمق راهبردی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین را پنج هدف اصلی همایش برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرجعفری در پایان تصریح کرد: فلسفه اصلی همایش هم شناسی فرهنگی است و این فلسفه در ارزیابی مقالات و رتبه بندی آن نیز تاثیر مستقیم داشته است.