سخنرانی پژوهشگران المصطفی در کنفرانس آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا

سومين کنفرانس بين المللی «دين و فرآيندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی»، که در شهر بانيالوکا، پايتخت جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوين با سخنرانی دکتر معمر خليلويچ و دکتر سعيد خليلويچ، پژوهشگران مرکز علوم دينی «قم» (بلگراد) برگزار شد.

اين کنفرانس علمی در آمفی تئاتر «آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا»، عالی ترين نهاد علمی جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوين، در روزهای ۲۳ و ۲۴ می منعقد گرديد.

مرکز پژوهش های اجتماعی و سياسی دولت جمهوری صربسکا، انستيتوی اروپايي مطالعات راهبردی اسلوونی و دانشگاه دولتی شهر آراد در کشور رومانی برگزار کنندگان کنفرانس مزبور بودند.

پنل افتتاحيه کنفرانس با سخنرانی خليلويچ ها و با حضور مسئولين ارشد سياسی و دانشگاهی جمهوری صربسکا و نمايندگان جمعيت اسلامی و کليساهای ارتدوکس و کاتوليک بوسنی و هرزگوين آغاز شد.

دکتر معمر خليلويچ به عنوان اولين سخنران کنفرانس، بيان نمود که فلسفه و علم اجتماعی اسلامی با ظرفيت های تحليلی خود در حوزه های عقلانيت نظری و عملی، توان ارزيابی انتقادی پديده های اجتماعی معاصر و ارايه الگوی حيات جمعی مبتنی بر باورهای متافيزيکی و ارزشی مستدل را داراست.

همچنين، دکتر سعيد خليلويچ در سخنرانی خود امکان همزيستی پيروان اديان گوناگون در اروپای جنوب شرقی را مشروط به پذيرش پشتوانه های نظری و معرفت عقلانی اسلامی در جوامع معاصر دانست.

وی خاطرنشان کرد اگر بر اساس مکاتب فلسفی معاصر حکم کنيم که توان دستيابی به حقيقت را نداريم، در اين صورت زندگی مسالمت آميز در غياب حقيقت متعالی صرفاً دستور سياسی و تصميمی غيرصادقانه با هدف تحقق منافع سياست غالب خواهد بود، در حالي که تعاليم اسلام، حفظ آرامش و زندگی مسالمت آميز پيروان اديان را وظيفه دينی مبتنی بر دستورات هميشگی الاهی تلقی می کند و با تغيير منافع سياسی، دستخوش تزلزل و دگرگونی قرار نمی گيرد.

فرآيندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی