اختتامیه جشنواره قرآنی ۲۰۲۴ داکار

اختتامیه جشنواره قرآنی ۲۰۲۴ داکار از سوی نمایندگی جامعةالمصطفی در سنگال برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که در سالن سینمای مجیک‌لند داکار برگزار گردید، علاوه بر طلاب، استادان، حافظان قرآن، هیات‌هایی از کشورهای موریتانی، گامبیا و گینه بیسائو و شخصیت‌های دولتی، علمی و دینی سنگال، هیات‌های نمایندگی از طریقت‌های مریدیه، تیجانیه، قادریه، لاهینیه، و در بخش دیپلماتیک، علاوه بر سفیر و همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران و مدیران رایزنی فرهنگی و نمایندگانی از برخی سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی در سنگال مانند فلسطین، سیرالئون و لبنان نیز حضور داشتند.

در ابتدای این آیین، “احمد اندو” یکی از قاریان سنگالی و نماینده این کشور در مسابقات بین‌المللی مالزی، به تلاوت آیات قرآن کریم پرداخت.

در ادامه از “بوصو جاترا انجای” نفر دوم رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش دانش‌آموزان دختر مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.

سپس”حسن عسگری” سفیر جمهوری اسلامي ايران در سنگال، در سخنانی، ضمن قدردانی از نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه بخاطر طراحی و اجرای این رویداد قرآنی، به بیان برخی از ویژگی‌های قرآن کریم و همچنین مراحل انس با قرآن پرداخت.

“شیخ ناصرالدین احمد سالوم” نماینده خلیفه مریدیه و یکی از شخصیت‌های فعال قرآنی در سنگال، دیگر سخنران این مراسم بود که به نمایندگی از تمامی هیات‌های حاضر از سوی طریقت‌های اسلامی برگزاری جشنواره قرآنی از سوی جامعة المصطفی را فرصتی برای گسترش و تعميق معارف الهی و قرآنی در میان جوانان دانست و از سال‌ها خدمات متنوع فرهنگ، اقتصادی نهادهای ايران اسلامي و به ویژه خدمات علمی و آموزشی جامعة المصطفی در سنگال تقدیر و تشکر نمود.

همچنین “حسین اسدی” نماینده المصطفی در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانان داخلی و خارجی این همایش قرآنی، بر آمادگی نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی در سنگال برای رشد و توسعه دانش‌ها و فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در بخش علمی و دانشگاهی در کشورهای چهارگانه منطقه خصوصا کشور سنگال تاکید کرد.

پیش از سخنان وی، گزارش مصوری از فعالیت‌های انجام‌شده در مراحل مقدماتی، کشوری، و منطقه‌ای جشنواره قرآنی المصطفی به نمایش درآمد.

در بخش تکریم برگزیدگان جشنواره، نفرات اول تا سوم سه رشته تفسیر، حفظ کل و قرائت ترتیل قرآن کریم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جوایز خود را از دستان سفیر ایران اسلامی، نماینده طریقت‌های اسلامی، مشاور وزیر کشور سنگال، شیخ احمد سی از پیشکسوتان تبلیغ و مدیر نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در سنگال دریافت کردند.

این همایش قرآنی، با تلاوت آیاتی از سوره فرقان و اجرای دعای قرآنی از سوی نماینده المصطفی به کار خود پایان داد.