برگزاری سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در مرکز اسلامی مسکو

همزمان با فرارسیدن سی‌وپنجمین سالگرد بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد، ویژه‌‎برنامه‌ای به همین مناسبت در مرکز اسلامی مسکو برگزار گردید.

این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس کشورمان با حضور دکتر جلالی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر بخت‌آور مدیر مرکز اسلامی مسکو، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبداللهی نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در مسکو، آنار رمضانف رئیس سازمان مفتیات مرکزی، دکتر احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو و جمعی از علاقه‌مندان به امام خمینی(ره) و همچنین دانشجویان در سالن اجتماعات مرکز اسلامی مسکو آغاز گردید.

حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور، در سخنرانی خود ضمن خیر مقدم به همه مهمانان و شرکت‌کنندگان در این آیین بزرگداشت ابراز داشت: در عصر کنونی، عزت اسلام و عزت انسان‌های الهی و انسان‌هایی که به زندگی خداگونه دلبسته‌اند با رهنمودهای امام خمینی(ره) شکل گرفت.

دکتر بخت‌آور خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی‌های مهم امام که باید به آن توجه داشت این است که ایشان یک حرکت سیاسی‌ را آغاز کرد که نتیجه‌اش تشکیل دولت اسلامی شد که در عالم اسلام سابقه نداشت.

وی افزود: از آنجایی که حرکت امام خمینی(ره) اراده پروردگار متعال را به همراه داشت و بر اساس قوانین الهی بود، این مسیر تا به امروز ادامه داشته و پرچم سرافراز این حرکت پایین نخواهد آمد و با گذشت زمان مؤثرتر خواهد شد.

مدیر مرکز اسلامی مسکو ضمن قرائت بخشی از نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین، به تأثیر روز افزون آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی بر حرکت‌های استکبارستیزانه در جهان، از جمله حمایت جوانان غربی از مظلومان فلسطینی اشاره نمود.

سخنران بعدی این مراسم دکتر جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه بود که در صحبت‌های خود با بیان این‌که انقلاب اسلامی سرمنشأ تحولات بزرگی در دنیا شد، گفت: امام خمینی(ره) آغازگر حرکت برای تغییر ساختار نظام بین‌الملل در جهان بود.

وی با بیان اینکه اعتماد به نفس و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، رهاورد دیگر انقلاب اسلامی به رهبری امام برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطفه بود، یادآور شد: به دنبال شکست ارتش‌های عربی از رژیم صهیونیستی، برخی می‌گفتند که در برابر ارتش اسرائیل نمی‌توان گامی برداشت اما نیروهای مسلح ایران، باطل بودن این دیدگاه را با انجام عملیات وعده صادق اثبات کردند که این حرکت و اقدام نیز به برکت اندیشه‌های امام خمینی بود.

جلالی در ادامه یادآور شد: با توجه به بزرگی اندیشه و ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، اگر قرار باشد درباره هر یک از این ابعاد صحبت کنیم، ساعت‌ها می‌توان در این باره صحبت کرد.

نظامی بالوگلانف رئیس جمعیت اهل‌بیت(ع) مسکو نیز در سخنانی امام خمینی(ره) را چراغ هدایت بشریت در دنیای پر از ظلم و تاریکی عصر معاصر دانست.

وی افزود: انقلاب امام، تا ابد باقی خواهد ماند، چون اساس انقلاب مبتنی بر آیات قرآن کریم و راه و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

در ادامه، میزگرد با موضوع «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی(ره) در عصر حاضر» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبداللهی مدیر نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در مسکو، آنار رمضانف رئیس سازمان مفتیات مرکزی، امیل عاشورف فعال رسانه‌های اجتماعی و ذوالفقار میکائیل‌زاده از روحانیون جمهوری آذربایجان آغاز گردید.

دکتر عبداللهی با اشاره به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون حضرت امام خمینی(ره) گفت: امروزه مهم‌ترین وظیفه ما شناخت امام(ره) و سپس شناساندن ایشان به نسل جدید می‌باشد.

مدیر نمایندگی جامعةالمصطفی در مسکو ادامه داد: در این راستا، لازم است به ویژگی‌های خاص امام توجه نمود که ایشان را به این مقام رساند؛ که از جمله آن ویژگی‌ها می‌توان به باور قلبی به خدا و حرکت در مسیر رضای خدا، باور به ارزش ملت و احترام به آ‌ن‌ها و در نهایت شناخت دشمن و ایستادگی در مقابل آن اشاره نمود.

آنار رمضانف رئیس سازمان مفتیات مرکزی دومین سخنران این میزگرد بود و با بیان این موضوع که ما عشق و ارادت خود را به خدا با اعمال خود و اجرای دستورات او نشان می دهیم؛ خاطرنشان ساخت: می‌دانیم که افرادی هستند که برای دین خدا کارهای زیادی انجام داده‌اند؛ ما وقتی برای چنین رویدادهایی گردهم می‌آییم و یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم و به یاد افراد بزرگی هستیم که اثری ماندگار و عظیم در تاریخ بشریت به جا گذاشتند؛ که این اثر تا روز قیامت نیز پابرجاست؛ در چنین جلساتی به خداوند متعال می‌گوییم که کسانی را دوست داریم که کارهای مهمی در راه خدا، دین او، قرآن و اهل بیت(ع) انجام داده‌اند.

رئیس مرکز کوثر افزود: امروزه برادران و خواهران ما در فلسطین کشته می‌شوند و میراثی که امام خمینی(ره) از خود به جا گذاشتند، به خوبی نشان داد که محور و خط مشی که ایشان تعیین نمودند، نشان می‌دهد که به درستی بوده و جمهوری اسلامی ایران در حال مبارزه با شیطان است.

حاج ذوالفقار نیز از دیگر سخنرانان این میزگرد گفت: سیاست اصلی ظالمین در دنیا دور کردن مردم از ارزش‌ها و توانایی‌های خود می‌باشد؛ بر اساس همه ادیان الهی، توانایی انسان به قدری است که هیچ ظالمی نمی‌تواند عزم و اراده او را از بین ببرد و از این‌رو هر جامعه‌ای که به توانایی خود ایمان داشته باشد می‌تواند در مقابل هر نیروی ظالمی ایستادگی کند.

در ادامه این آیین با پخش نماهنگ‌هایی از فرمایشات امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ابعاد شخصیتی امام راحل به زبان روسی، یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته شد. همچنین نماهنگی درباره زندگی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید پخش و از خدمات وی و دیگر همراهان در سانحه هوایی تجلیل شد.

در پایان با پخش نوای ملکوتی اذان مغرب به افق مسکو در ساختمان مرکز اسلامی، نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور در حسینیه مرکز اسلامی مسکو با همراهی شرکت کنندگان در مراسم اقامه گردید و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با قرائت اشعاری زیبا به زبان آذری، یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را گرامی داشتند.