آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:

برقراری نظام اسلامی ، زمینه ساز تحقق عینی و عملی شرایع

جمعی از طلاب جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با حضور در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسینی نماینده محترم جامعه المصطفی العالمیه در استان گلستان طی سخنان کوتاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فقیه و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رحمه الله علیه و تقدیر از ریاست و مسئولان موسسه فقهی ائمه اطهار، به معرفی اجمالی نمایندگی المصطفی و نیز تبیین برخی  فعالیت های تقریبی و مذاهبی نمایندگی پرداخت .

وی هم چنین با اشاره به دست آوردهای علمی و پژوهشی طلاب و اساتید نمایندگی گلستان  اظهار داشت: نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان در سال جاری میزبان پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکائی از نگاه مقام معظم رهبری خواهد بود که امیدواریم پژوهشگران ارجمند با ارسال مقالات ارزنده بر غنای این رخداد علمی پژوهشی بیفزایند.

آیت الله محمد جواد فاضل ، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام نیز در این دیدار، ضمن خیر مقدم، طی سخنانی به تبیین ضرورت ها و بایسته های استقرار نظام دینی به عنوان زمینه ساز تحقق عینی و عملی شرایع اسلامی  پرداخت.

وی در این زمینه با استناد به آیه شریفه ۵۵ سوره مبارکه نور عنوان کردند: عبارت نورانی ” لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا” ناظر به ضرورت وجود حکمرانی دینی برای تحقق دین الهی و استقرار امنیت همه جانبه برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی می باشد.

وی افزود: فقه اسلامی با گستره وسیع خود پاسخگوی همه نیازهای بشر در ساحات مختلف می باشد، لیکن شرط بهره مندی از این موهبت انجام پژوهش های عمیق و اثربخش است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه اظهار داشت: اجرای عملی فقه اسلامی در جنبه های گوناگون خود نیازمند وجود نظامی اسلامی است که در راس آن فقیه عادل جامع الشرائط حضور داشته تا احکام اسلامی را در همه سطوح جاری سازد.

وی تاکید کرد: این مهم بر اساس فقه اسلامی و تراث ارزشمند نقلی ما دارای موازینی است که مورد تایید عقلای عالم است و بر خلاف برخی از مدل های تثبیت حکمرانی (نظیر مدل منبعث از اندیشه الحق لمن غلب و الحکم لمن غلب) دارای چارچوب های اخلاقی متقن و تعریف شده می باشد.

آیت الله محمد جواد فاضل با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست های علمی تخصصی برای تبیین مسائل فقه حکومتی با در نظرداشت رویکرد تقریبی، استمرار برگزاری جلسات این چنینی را خواستار شدند.