نشست علمی- فرهنگی «شخصیت امام جواد(ع)»

نشست علمی - فرهنگی «شخصیت امام جواد(علیه السلام)» در مدرسه علمیه عترتیه ولایت هرات که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است با حضور اساتید و طلاب خواهر برگزار شد.

در این نشست خانم صالحی کارشناس و خان کوثر حسینی دبیر علمی بود.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط خانم ام البنین انوری آغاز شد و سپس برنامه های متنوع فرهنگی اجرا گردید و در ادامه خانم صالحی صحبت نمود، ایشان در ابتدا دلیل جواد الائمه گفتن حضرت امام تقی(علیه السلام) را توضیح داد و گفت: امام محمد تقی(علیه السلام)، نهمین امام شیعیان، به دلیل برخی ویژگی‌های خاص خود، به “جواد الائمه” معروف است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: علم و دانش گسترده امام، سخاوت و کرم امام، پاسخگویی امام به مسائل پیچیده.

وی در ادامه پیرامون دلایل کم بودن احادیث و راویان در زمان امام جواد(علیه السلام) صحبت نمود و بیان کرد: در زمان امام محمد تقی(علیه السلام)، کم بودن احادیث و روایات ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله: شرایط سخت زمان: زمان حکومت امام جواد(علیه السلام) به دلیل سختی‌ها و شرایط سیاسی ناپایدار، در برابر امکان آزادی بیان و انتشار احادیث و روایات محدود بود. همچنان مخاطبین مستقیم امام: در برابر دیگر امامان، تعداد کمتری از شیعیان به عنوان مخاطب مستقیم و روایت‌کننده احادیث امام جواد(علیه السلام) بودند.

ایشان افزودند: بخاطر شرایط زمان و مکان، روایات و احادیث به صورت شفاهی منتقل می‌شده‌اند و بنابراین امکان ثبت و انتشار آنها محدود بود و همچنان به دلیل تحت فشار بودن و قیود شدید حکومت، امکان دسترسی آزاد به منابع روایت و احادیث محدود بود.