نشست علمی «خصوصیات اخلاقی امام جواد(ع)»

نشست علمی- فرهنگی با عنوان «خصوصیات اخلاقی امام جواد(علیه السلام)» در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) ولایت بغلان که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصصطفی افغانستان است با حضور خواهران برگزار گردید.

در این نشست آقایان زمانی، غلام سخی اکبری و محمد نقی نظری کارشناسان و خانم پروانه صمیم دبیر علمی بود.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط شفیقه قاسمی آغاز شد و سپس آقای زمانی پیرامون ویژگی های شخصیتی امام جواد(علیه السلام) صحبت نموده و گفت: اخلاق امام جواد(علیه السلام) بسیار برجسته بوده و از ویژگی‌های آن بیان محبت، عفو و مهربانی، صدق و راستی و شجاعت است.

ایشان در ادامه سخنان خویش بیان کرد: امام جواد (علیه السلام) با محبت و دوست‌داشتن تمام موجودات، مهربانی خود را نشان داد و به اعمال نیک و بخشش به دیگران توجه زیادی داشت و همچنان امام جواد (علیه السلام) در برخورد با مخاطبان و تعامل با آن‌ها، صداقت و راستی را به عنوان اصل اصولی در ارتباط با مردم ترویج کرد.

آقای زمانی افزود: امام جواد (علیه السلام) در امور قضایی و اجتماعی، از عدالت و بی‌طرفی برخوردار بودند و هیچ گونه تعصب و تفاوت از نظر مذهبی یا قومیتی نداشتند همچنان امام جواد (علیه السلام) با شجاعت و استقامت در برابر تنش‌ها، دشمنی‌ها و تحمل مشکلات، حضور برجسته و مقتدری داشتند.

در ادامه آقای غلام سخی اکبری صحبت نموده و گفت: مهمترین خصوصیات اخلاقی امام برخورد مناسب و یکسان با همه مردم بود، از همین لحاظ امام در میان شیعیان و اهل سنت به لقب باب المراد مشهور بودند.

وی گفت: امام جواد(علیه السلام) با مردم بر اساس اصول اخلاقی و انسانی چون: محبت و دوستی، بخشش و کرم، رحمت و مهربانی رفتار می کردند، امام همیشه به حقوق مردم احترام می گذاشت و در تحقق حقوق مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی نمودند.

آقای اکبری توجه به فقرا و محرومان را یکی از خصوصیات اخلاقی امام جواد(علیه السلام) دانسته و گفت: امام جواد (علیه السلام) به خصوص توجه زیادی به فقرا، محرومان و آسیب‌دیدگان جامعه داشت و سعی می‌کرد با ارائه کمک‌ها و رفع نیازهای آنان، به آن‌ها در زندگی موفقیت‌همیشگی ارائه دهد.

در ادامه آقای محمد نقی نظری کارشناس دیگر برنامه رفتار امام جواد(علیه السلام) را در خانواده بررسی نموده و اظهار داشت: امام جواد(علیه السلام) به عنوان یکی معصومین(علیهم السلام) اهمیت بسیار زیادی به خانواده خود می‌داد و به عنوان الگوی اخلاقی و معنوی برای سایر مردم، رفتار خود را در خانواده نیز با انعکاس اصول و ارزش‌های اسلامی و انسانیت نشان می‌داد.

وی گفت: امام جواد(علیه السلام) به خانواده‌اش با احترام بسیار زیادی رفتار می‌کرد و به هیچ وجه از ارزش و جایگاه آن‌ها کاسته نمی‌شد و همچنان امام جواد (علیه السلام) با اعضای خانواده خود با محبت و مودت رفتار می‌کرد و همیشه خانه را به جایی از آرامش و صلح تبدیل می‌کرد.

آقای نظری افزود: امام جواد (علیه السلام) از اهمیت بسیار زیادی به اشتراک و تعاون با اعضای خانواده و همکاری با آن‌ها برای حل مسائل و مشکلات خانوادگی می‌داد همچنان امام جواد (علیه السلام) همواره به نیازهای افراد خانواده توجه داشت و سعی می‌کرد زندگی آن‌ها را بهتر کند و به حل مشکلاتشان کمک کند و با ارایه رفتارهای عادلانه و منصفانه در خانواده خود، به دستیابی به هماهنگی و هماهنگی بهتر در روابط خانوادگی کمک می‌کرد.