با محوریت جریان مدعی یمانی بررسی شد؛

چالش های جهانی قرائت های معاصر اندیشه مهدویت

چالش های جهانی قرائت های معاصر اندیشه مهدویت با محوریت جریان مدعی یمانی در قالب جلسه دفاعیه از رساله دکتری به زبان انگلیسی در مجتمع آموزش عالی زبان،‌ادبیات و فرهنگ شناسی المصطفی بررسی شد.

جلسه دفاع رساله دکتری حجت الاسلام محمد حسین رجبیان، طلبه مدرسه مطالعات اسلامی با عنوان ” با راهنمایی و مشاوره حجت الاسلام دکتر محسن قنبری و داوری حجج اسلام دکتر سوادی، دکتر روحانی و دکتر آقامحمدی برگزار گردید و وی موفق به اخذ نمره قبولی شدند.

نگارنده رساله در جلسه دفاعیه اظهار داشت:در طول تاریخ همواره موعودگرایی و مهدویت یکی از اعتقادات راسخ بسیاری از مردم دنیا، چه در بین ادیان ابراهیمی همچون اسلام، مسیحیت و یهود و چه ادیان غیر ابراهیمی و زمینی همچون بودایی‌ها و هندوها، بوده است. متون مختلف در این زمینه در ادیان مختلف زمینه را برای تفاسیر گوناگون فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد:‌ همین دامنه بزرگ باورمندان و امکان ارائه تفاسیر دیگر، این موضوع را مطمع نظر گروه‌های مختلف قرار داده است. آن‌ها با ارائه قرائت‌ها و تفاسیر مختلف از مهدویت، سعی در بهره‌برداری از آن را داشته‌اند. نمونه چنین افرادی احمد اسماعیل بصری است که با ارائه قرائت خاص از مهدویت و عناصر پیرامون آن همچون علائم ظهور و خیزش یمانی، زمینه بهره برداری از آن را برای خود فراهم نمود.

حجت الاسلام رجبیان در ادامه خاطرنشان کرد: حال این پرسش اساسی مطرح می‌شود که امروزه چه قرائت‌هایی از موعودگرایی وجود دارد، چه اموری زمینه ساز این قرائت‌ها بوده و این قرائت‌ها چه چالشی را برای دنیا به همراه داشته‌اند؟

وی ادامه داد: پژوهش بنیادین پیش رو، با رویکردی کیفی همچون مطالعه موردی جریان مدعی یمانی و تحلیل متون دینی به صورت میان رشته ای و با روشی تحلیلی، انتقادی، اجتماعی، کلامی و سیاسی در پاسخ به پرسش مطروحه به این نتیجه رسیده است که مهدویت و عناصر پیرامونی آن، مستعدّ تفاسیر مختلف است که این تفاسیر باعث ایجاد اعتقاداتی شده و در نتیجه بستر برای چالش های مختلف فراهم می‌شود؛ کما این که گروه‌هایی که تا کنون از این امر بهره برده‌اند، چالش های مختلفی را برای جوامع میزبان خود همچون تنش‌های دینی، نا آرامی‌های اجتماعی، تزلزل سیاسی، مشکلات امنیتی، پیامدهای اقتصادی، چالش‌های آموزشی، تفسیر نا روا از علائم ظهور و دیگر پیش‌بینی‌ها و … ایجاد کرده‌اند.

حجت الاسلام رجبیان در پایان یادآور شد: تنقیح و کاربست این مطالعه می‌تواند از ریخته شدن خون بی‌گناهان، هرج و مرج‌های ناروای اجتماعی، و چالش‌های فراوانی که طرح شده است جلوگیری نماید.