سمینار سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در کراچی

سمینار گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران به ھمت معاونت پژوھش جامعة المصطفی کراچی با حضور شخصیت‌های برجسته، جمع کثیری از علماء ، اندیشمندان، پژوھشگران و شخصیت های مذهبی و روحانیون ،اساتید دانشگاہ و حوزات در شھر کراچی برگزار شد.

سخنرانان این سمینار حجت الاسلام دکتر نسیم حیدر زیدی مدیر جامعۃ المصطفی العالمیہ واحد کراچی، حجت الاسلام دکتر سعید طالبی نیا ، رئیس خانہ فرھنگ جمھوری اسلامی ایران در کراچی،‌ پروفسور دکتر زاھد علی زاھدی رئس علوم اسلامی دانشگاہ کراچی
و مولانا محمد اصغر درس ریئس مرکز اہلسنت و جماعت پاکستان بودند ،

این سمینار با پخش سرود ملی پاکستان سیمنار اغاز شد و سپس تلاوت آیاتی چند از کلام اللہ مجید، بتوسط استاد حوزہ حجت الاسلام آقای قاری یعقوب قمی بعد از آن مدح رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهلبیت(علیهم السلام) را آقای نبیل حیدر زیدی طلبہ جامعۃ المصطفی سرود.

در ادامه فیلمی از نهضت امام خمینی (ره) ، انقلاب اسلامی ایران و برگزاری ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ، به نمایش گذاشته شد.

پروفسور دکتر زاھد علی زاھدی رئس علوم اسلامی دانشگاہ کراچی ” نقش اندیشه های امام خمینی در بیداری جوانان جھان” سخنرانی نمود و درباره موج بیداری میان دانشجویان آمریکا و اروپا عنوان کرد: دانشجویان آمریکا و اروپا نشان دادند خوشبختانه در کشورهای کفر نیز رگه‌هایی از حقانیت همیشه پیدا می‌شود. حداقل می‌شود گفت کلام و شعار این دانشجویان به حق است.

وی در پایان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود از دانشجویان حق طلب آمریکایی و اروپایی تشکر کردند و این نشان می‌دهد گاهی حتی شعار دادن و حرف زدن درباره حق مظلوم نیز اهمیت بسیاری خواهد داشت۔

حجت الاسلام دکتر سعید طالبی نیا ، رئیس خانہ فرھنگ جمھوری اسلامی ایران در کراچی نیز با موضوع نقش اندیشه های امام خمینی در بیداری ملت های جھان سخنرانی پرداخت۔

وی خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی یک نظر راهبردی کلی دارد و آن پیروزی حق و یاری مظلوم توسط خداوند است. به طور قطعی خون‌های مظلومانه و به ناحقی که در فلسطین ریخته می‌شود، سبب پیروزی جبهه حق در این نبرد خواهد شد. بنابراین یقین داریم که پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین خواهد بود.

حجت الاسلام طالبی نیا در پایان سخنرانی، بر لزوم ادامه مطالعه و تحلیل اندیشه‌های امام خمینی و بهره‌گیری از آن‌ها در مواجهه با چالش‌های معاصر تاکید شد. سخنران از حضار خواست تا با پژوهش‌های بیشتر، نقش و تاثیر این اندیشه‌ها را در بیداری و پیشرفت ملت‌ها به خوبی بشناسند و معرفی کنند.

سخنرانی مولانا محمد اصغر درس رئیس مرکز اهل سنت و جماعت پاکستان با موضوع بیداری اقوام عالم و آزادی فلسطین برنامه بعدی سمینار بود.

این عالم برجستہ اهل سنت در ابتدای سخنرانی گفت: از صمیم قلب سپاسگزاری می کنم از جامعۃ المصطفی العالمیہ کہ چنین برنامہ خوب و بہ موضوع خوب برنامہ بزرگداشت را تدارک دیدند.

وی با ارائه تحلیل‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی، به بیان نقش بیداری ملت‌ها در حمایت از مسئله فلسطین و چالش‌های موجود پرداخت.

در پایان سخنرانی، سخنران با تاکید بر لزوم ادامه بیداری و آگاهی‌بخشی، از حضار خواست تا با تلاش‌های خود، به حمایت از مسئله فلسطین و بیداری ملت‌ها در سراسر جهان کمک کنند. وی از اهمیت پژوهش و تحلیل‌های عمیق‌تر در این زمینه‌ها سخن گفت و خواستار مشارکت فعال همه افراد در این مسیر شد.

در ادامه حجت الاسلام دکتر نسیم حیدر زیدی مدیر جامعۃ المصطفی العالمیہ واحد کراچی با موضوع وظیفہ ما در قبال انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران به مناسبت بزرگداشت سالگرد امام راحل و اظهار بیاناتی در این خصوصی اظهار داشت: امام خمینی (ره) مردی ربانی و عارف بود. او در سیاست هم خبره بود و توانست جمهوری اسلامی را در ده سال بسیار سخت، رهبری کند و پس از آن هم تفکر رهبری و چگونگی اداره کشور را به نسل بعد منتقل کرد و آن‌ها توانستند انقلاب اسلامی را در طول این سی و چهار حفظ کنند.

وی تاکید کرد:امام خمینی (ره) با انقلاب مبارک اسلامی دروس متعددی ارائه داد و توانست همت ملت‌ها را برای رهایی از ضعف، بندگی و دیکتاتوری به کار بگیرد. ایشان احساسات همه مسلمانان جهان را تحریک کرد و در دل‌ها آن‌ها بذر انقلاب علیه طغیانگری کاشت.

مدیر نمایندگی کراچی ابراز داشت: امام خمینی(ره) عزت از دست رفته و حقوق پایمال شده ملت ایران را پس از سال ها خفت و زیر چکمه دیگران بودن، برگرداند و این سرزمین را به عنوان محور تمدن نوین اسلامی و احیاگر شکوه و عظمت ایران و اسلام مطرح نمود.

وی در سخنان پایانی خود به تبیین نقش و جایگاه امام خمینی(ره) و تاثیر اندیشه های ایشان در نزد نخبگان و مردم جهان و تقویت اسلام و اتحاد و انسجام اسلامی در بین امت اسلامی و همچنین برخی از ویژگی ها و ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.

اهدای جوائز مسابقات فیلم ،کلیپ و عکس با موضوع امام خمینی(ره) و برپایی نمایشگاه عکس با موضوع “امام خمینی وفلسطین” از دیگر برنامه های این سمینار بود.