در تمهیدیه خواهران نمایندگی خراسان؛

نشست تربیتی “عرفه روز نیایش و دعا” برگزار شد

نشست تربیتی " عرفه روز نیایش و دعا"  با حضور سرکار خانم خیاطی مدیر گروه زبان و معارف اسلامی خواهران در تمهیدیه خواهران نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم خیاطی مدیر گروه زبان فارسی و معارف اسلامی خواهران نمایندگی خراسان اظهار داشت: روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه است. روزی که زائران از ابتدای روز راهی عرفات می‌شوند تا در فضایی معنوی و مملو از ایمان، طلب مغفرت کنند و یکی از اعمال حج را به جا آورند.

وی ادامه داد: عرفات جمع عرفه و به معنای شناخت است و از آنجا که وادی شناخت و معرفت خدا و نفس است، عرفات نامیده شده است.

وی همچنین با اشاره به ادعیه مخصوص این روز اظهار داشت: در این روز دعایی از حضرت امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه داریم و دعایی نیز در مفاتیح الجنان است که امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات قرائت فرمودند.

مدیر گروه زبان فارسی و معارف اسلامی خواهران نمایندگی خراسان افزود: شناخت، از جایگاه والایی برخوردار است چنان که در دعایی که سفارش شده در زمان غیبت خوانده شود در دعای اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ … از خداوند می خواهیم خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.

وی در پایان با شرح برخی فرازهای دعای عرفه خاطر نشان کرد: دعای عرفه با حمد پروردگار و بیان نعمتهای الهی آغاز می شود «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ …؛ ستایش خاص خدایى است که براى قضا و حکمش جلوگیرى نیست و نه براى عطا و بخششش مانعى و …»  و با درخواست بالاترین درجات معرفت و بهترین نوع سیر و سلوک از خداوند به پایان می رسد. «إِلَهِی حَقِّقْنِی بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُکْ بِی مَسْلَکَ أَهْلِ الْجَذْبِ؛ پروردگارا! مرا به حقایق اهل قرب محقق کن و چون سالکان مجذوب راه ببر» .

 

برگزاری کارگاه آشنایی با مضامین دعای عرفه توسط استاد اعظم ذبیحی، دبیر تربیتی گروه زبان و معارف اسلامی خواهران و معرفی کتاب “به سوی شهر فراموشی” از دیگر برنامه های اجرایی در این مراسم بود.