به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان؛

رویکرد تاریخی به مسئله غدیر؛ امتیازات و اولویت ها بررسی شد

نشست علمی "رویکرد تاریخی به مسئله غدیر؛ امتیازات و اولویت ها" در مجتمع آموزش عالی خواهران نماینگی المصطفی در خراسان برگزار شد.

به همت اداره پژوهش مجتمع آموزش عالی خواهران نمایندگی خراسان و با همکاری انجمن ترجمه، به مناسبت گرامیداشت عید سعید غدیر نشست علمی “رویکرد تاریخی به مسئله غدیر؛ امتیازات و اولویت ها” با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در سالن همایش های ساختمان گلستان امام رضا علیه السلام و با حضور ۷۰ نفر از طلاب خواهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسکندری درابتدای این نشست ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام اظهار داشت: امام صادق(علیه السلام)می فرمایند: آیا گمان می‌کنند که خداوند روزی با عظمت تر از غدیر آفریده است؟! لا والله، لا والله، لا والله.

وی تصریح کرد: نگاه‌ جوامع و انسان ها به غدیر سه گونه است. اولین نگاه انکار واقعه غدیر. دوم تحریف موضوع غدیر و سوم قبول و تبلیغ غدیر. ابن تیمیه در رأس کسانی قرار دارد که واقعه غدیر را انکار می کنند. با مشاهده سخنانی که در مورد فضایل أمير المؤمنين علیه السلام گفته است، دشمنی او با امام آشکار می‌شود. کسانی هم هستند که موضوع غدیر را تحریف می‌کنند و معتقدند غدیر برای اعلان دوستی و نصرت امام علی علیه السلام اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام اسکندری در ادامه افزود: حاصل گفته های منکران و تحریف کنندگان این است که ثابت کنند پیامبر اکرم (ص) بعد از خود کسی را به عنوان جانشین معرفی نکرده اند. ولی حق و انصاف این است که واقعه غدیر اتفاق افتاده و موضوع آن اعلان ولایت امام علی علیه السلام است. حاصل این نظر این است که رسول خدا (ص) از ابتدای رسالت به امر جانشینی اهتمام داشته‌ اند.

سخنران این نشست اضافه کرد: جمع کردن مردم در منطقه غدیر خم نیز به جهت ایجاد جلوه ای ماندگار در یادهای مردم است؛ وگرنه حاجی های همراه پیامبر(ص) در مکه هم جمع بودند و پیامبر (ص) می‌توانستند همانجا ولایت اميرالمؤمنين (ع) را اعلام کنند.

وی اظهار داشت: مخالفان غدیر با مطرح کردن سوال های استبعادی از قبیل اینکه چگونه ممکن است اصحاب باوفای رسول خدا(ص) به مهمترین دستور او عمل نکنند؛ سعی در منحرف کردن ذهن های مردم از حقیقت غدیر دارند.

حجت الاسلام اسکندری افزود: از ابتدای رسالت رسول الله (ص)، راجع به ولایت امام علی(ع) دو دیدگاه وجود داشته است؛ برخی آن را پذیرفته و برخی دیگر آن را رد کرده‌اند. در حقیقت این تفاوت دیدگاه ها ریشه در پذيرش خود پیامبر خدا (ص) دارد. گروهی پیامبر خدا را منصوب و فرستاده از جانب خدا و متصل به وحی الهی می‌دانستند اما گروهی او را صرفا بزرگ قبیله و دارای شخصیت بزرگی در اجتماع می‌دانستند. لذا گروه اخیر اجازه نمی‌دادند که ریاست قبیله و رهبری مردم بعد از پیامبر(ص) دوباره در خانواده بنی هاشم باقی بماند.

حجت الاسلام اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: در میان اطرافیان پیامبر(ص) انسانهای منافق و کسانی که “في قلوبهم مرض” بود هم وجود داشتند. به تعبیر قرآن آنها فساد پیشه گانی بودند که می‌خواستند قانون خدا را اصلاح کنند. مهمترین قانونی که سعی در اصلاح آن داشتند مسئله جانشین رسول خدا (ص) به جهت ادامه رهبری دینی امت بود که منجر به بقای دین اسلام می شد. البته در روز غدیر با اعلان ولایت از جانب رسول خدا(ص) از آن ناامید شدند.