نشست علمی روابط بین الملل ایران و اندونزی بررسی شد

روابط بین الملل ایران و اندونزی با ارائه خانم دکتر دینا سلیمان و به همت معاونت پژوهش مجتمع عالی قرآن و حدیث بررسی شد.

نشست علمی «روابط بین الملل ایران و اندونزی» با ارائه خانم دکتر دینا سلیمان و به همت معاونت پژوهش مجتمع عالی قرآن و حدیث و گروه قرآن وعلوم انسانی و با مشارکت مرکز تخصصی قرآن امام علی(ع)  وانجمن قران پژوهی حوزه علمیه قم  برگزار شد.

خانم دکتر دینا سلیمان کارشناس مطالعات خاورمیانه، در جمع تعدادی از دانشجویان رشته های قرآن و علوم سیاسی مجتمع عالی قرآن و حدیث در شهر قم سخنرانی کرد.

مدرس روابط بین الملل دانشگاه پادجاران اندونزی به ارائه سخنرانی با عنوان «روابط بین المللی ایران و اندونزی» پرداخت.

وی در سخنرانی خود گفت: تعامل بین اندونزی و ایران را نمی توان از تعامل فرهنگی که به گفته مورخان صدها سال پیش وجود داشته است جدا کرد.  اولین تعامل ایران و اندونزی مربوط به گسترش اسلام بود. به همین دلیل، هیچ اثری از تعامل فرهنگی بین دو کشور دوست خارج از بستر گسترش معارف اسلامی یافت نشد.  بنابراین وقتی صحبت از روابط فرهنگی بین دو کشور می شود، همه چیز باید با فرهنگ اسلامی مرتبط باشد.

دینا سلیمان در خصوص روابط بین‌المللی تهران و جاکارتا در شرایط کنونی گفت: روابط دو کشور همچنان خوب است، حتی سفارت اندونزی در تهران جشنواره فرهنگی ۱۰۰۰ را برگزار کرد. در حال حاضر همکاری‌های اندونزی و ایران به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، بهداشت و ورزش رو به افزایش است.

وی یادآور شد: در حالی که در عرصه سیاسی، رهبران دو کشور و مقامات دولتی اغلب به عنوان نماد نزدیکی به دیدار یکدیگر می روند و در مورد مسائل بین المللی به ویژه در مورد حمایت از آرمان فلسطین، اندونزی و ایران اغلب دیدگاه و تفاهم یکسانی دارند، اما متأسفانه، در سطح عمومی به دلیل تبلیغات منفی گسترده علیه ایران توسط گروه های مختلف، دیدگاه‌های مردم اندونزی نسبت به ایران منفی است. بنابراین، برای غلبه بر این امر، ایران باید در اجرای دیپلماسی عمومی، یعنی فرآیند ارتباطی که توسط دولت ایران با هدف ارتباط مستقیم با مردم اندونزی برای ایجاد درک صحیح از ایران ساخته شده است، فعال تر باشد.

مدرس روابط بین الملل دانشگاه پادجاران اندونزی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی ایران با دو چالش بزرگ مواجه است. اول چالش تبلیغاتی گروه های وهابی است که اختلافات مذاهب سنی و شیعه را مبالغه می‌کند. از زمان جنگ سوریه در حدود ده سال پیش، وهابی ها تبلیغات خود را در سراسر جهان از جمله اندونزی تشدید کرده اند. تبلیغات وهابی در ایجاد افکار منفی عمومی علیه ایران کاملاً موفق بود. این یک چالش بزرگ برای دولت ایران است.

دینا سلیمان با بیان این که چالش دوم از سوی آمریکا و کشورهای غربی است که به شدت در حال تبلیغ موضوعات نقض حقوق بشر، آزادی و دموکراسی در ایران هستند، اظهار داشت: در حال حاضر در اندونزی، همزمان با فتنه اخیر در ایران، افکار عمومی منفی مردم اندونزی نسبت به ایران قوت می گیرد. این نیز چالش بزرگ دیگری برای دولت ایران در چارچوب دیپلماسی عمومی برای مردم اندونزی است.