نشست علمی “ظرفیت های فرهنگی و علمی استرالیا” برگزار شد

نشست علمی "ظرفیت های فرهنگی و علمی استرالیا" به همت معاونت پژوهش و گروه فرهنگ و زبان های شرقی مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد. 

این نشست با ارائه حجت الاسلام دکتــر یحیی جهانگیری، فعال در عرصه بین الملل، در سالن جلسات مجتمع زبان و فرهنگ شناسی به صورت حضـوری و برخط برگزار گردید.

در ابتدا دبیر جلسه، حجت الاسلام مقیســه ضمن خوش آمد گویی، به معرفی و فعالیت های علمی و تبلیغی ایشان در عرصه بین الملل و وضعیت فرهنگی و جغرافیای کشور استرالیا پرداخت.

در ادامه، دکتر جهانگیری در سه بخــش به ارائه مطالب پرداخت و با ارائه توضیح مختصری از این قاره پهناور، اظهار داشت: ما در مواجهه با مسائل مرتبط با استرالیا باید به یک نکته توجه داشته باشیم و آن این که غرب را در شرق ندیده ایم و در حقیقت، استرالیا، غربِ مغفول در حوزه های مطالعاتی و تبلیغی ماست، برنامه های تولید شده فرهنگی و علمی ما بدون توجه به استرالیا است و حتی برخی نهادهای فرهنگی به طور فیزیکی نیز در آن جا حضور ندارند.

در بخش دوم وی به ظرفیت های این کشور از جمله رفاه مناسب، توجه به اقلیت ها و نیاز شدید دینی در استرالیا و آزادی های دینی قابل توجه در این کشور پرداخت و به فعالیت های فرهنگی و دینی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به طور خودجوش مانند تاسیس مدرسه، روزنامه و مجله اشاره کرد.

سخنران نشست در بخش سوم نیز برخی چالش ها در این کشور از جمله فعالیت برخی فرقه های انحرافی و خرده جریان های افراطی فرهنگی و عدم سازماندهی شیعیان را یادآور شد و افزود: مسلمانان از کشورهای مختلف از اولین مهاجرینی بودند که به استرالیا آمدند و نقشی موثر در فرهنگ این کشور داشتنـد.