جشن عید غدیرخم در مرکز اسلامی مسکو

عید سعید غدیرخم، عید ولایت و امامت و روز اکمال دین و اتمام نعمت بر تمامی عالم است. به همین مناسبت و به منظور بزرگداشت بزرگ‌ترین عید مسلمانان و ترویج فرهنگ غنی ولایت‌مداری، مراسم گرامیداشت اكمال دین نبوی و ولایت علوی با حضور صدها تن از مؤمنان و شیعیان آل الله در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

«جشن بزرگ ولایت» پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، با اجرای برنامه‌های ویژه و متنوع فرهنگی، سخنرانی، مولودی‌خوانی در سالن اجتماعات مرکز اسلامی مسکو ادامه یافت.

سخنران نخست این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی مسکو با تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیرخم به همه مهمانان و شرکت کنندگان ابراز داشت: حضرت علی علیه‌السلام همواره مردم را به میانه‌روی در امور توصیه می‌نمودند و در این باب فرموده‌اند: «بهترین شیعیانم کسانی هستند که راه اعتدال و میانه در پیش گرفته‌اند».

مدیر مرکز اسلامی مسکو با قرائت بخشی از روایت حارث همدانی از سخنان حضرت امیرالمونین علی(ع) افزود: ایشان فرمودند حارث به تو بشارت می‌دهم در چهار زمان من را خواهی دید، هنگام مرگ، به هنگام عبور از پل صراط، کنار حوض کوثر و هنگام جدایی و در مورد زمان جدایی به سخن پیامبر اکرم(ص) اشاره فرمودند: «ای علی در روز قیامت، من به حبل الهی و دامان عصمت پروردگار دست خواهم آویخت، تو هم دامان مرا خواهی گرفت، ذریه تو از دامان تو و شیعیانتان از دامان شما خواهند گرفت». دکتر بخت‌آور در ادامه صحبت‌های خود با قرائت صیغه عقد اخوت بهمراه ترجمه و تکرار آن توسط حضار، بر اتحاد، همدلی و برادری بین مسلمانان تأکید نمود.

در ادامه این جشن باشکوه پخش کلیپ به زبان روسی از سخنان مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت بی‌همتای حضرت علی(ع) و موضوع غدیرخم، مورد توجه حضار و شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهی مدیر نمایندگی جامعه‌المصطفی در مسکو دیگر سخنران این محفل معنوی نیز، پیرامون موضوع کلیات و جزئیات احکام دین مبین اسلام گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) کلیات احکام اسلام را بیان می‌نمودند اما ایشان جزئیات انجام احکام الهی را را با فعل خود نشان می‌دادند. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکات در طول سال‌های نبوت ایشان تأکید بر اهمیت اهل بیت(ع) و مسئله امامت بود که جزئیات آن را هم در مواقع مختلف گوشزد می فرمود؛ از جمله حدیث یوم الدار، حدیث منزلت و در نهایت در واقعه غدیر.

مدیر نمایندگی جامعه‌المصطفی در مسکو در ادامه افزود: اختصاص دادن واقعه غدیر صرفاَ به شیعیان، کوچک شمردن عظمت غدیر است همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانات امروز خود نیز به این مسئله اشاره فرمودند.

در ادامه این جشن نورانی ارتباط مستقیم با حرم مطهر علوی(ع) در نجف اشرف برقرار شد و در این ارتباط زنده تصویری، ارادتمندان همراه با قرائت زیارت امین الله در حال و هوای معنوی صحن و سرای مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام قرار گرفتند. حاجی نظامی بالوگلانف رئیس جمعیت اسلامی اهل بیت(ع) و حاج ساحل عسکروف از دیگر سخنرانان این مراسم به زبان‌های آذری و روسی بودند که هریک به بیان گوشه‌ای از فضائل و کرامات با عظمت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و تبیین ولایت در غدیر پرداختند.

سپس نونهالان گروه سرود مسجد خاتم الانبیاء(ص) با اجرای سرود، عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت علی(ع) ابراز نمودند. مداحان با قرائت اشعاری زیبا در وصف امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) شکرانه‌ی عید سعید غدیرخم را پاس داشتند. سرانجام اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور، پایان‌بخش این مراسم زیبا و معنوی بود.