نشست علمی «اهداف قیام امام حسین(علیه السلام)»

نشست علمی- فرهنگی «اهداف قیام امام حسین(علیه السلام)» در مدرسه علمیه حضرت نرگس ولایت کابل که از مدارس همکار نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است با حضور اساتید و طلاب خواهر و کارشناسی خانم مصباح زاده برگزار گردید.

نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز و با روضه خوانی، مداحی و نوحه خوانی ادامه یافت و سپس خانم مصباح زاده در رابطه با اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) صحبت نمود و گفت: قیام امام حسین(علیه السلام)، که به عنوان واقعه عاشورا نیز شناخته می‌شود، دارای اهداف و ارزش‌های بزرگی بوده و از جمله تاثیرگذارترین و برجسته‌ترین قیام‌های جهان اسلام محسوب می‌شود.

وی افزود: اهداف اصلی قیام امام حسین(علیه السلام) عبارت بود از: دفاع از اصول و حفظ اسلام که توسط یزید در خطر بود، مبارزه با ستم، فساد و سرکوبی ظلم که در زمان حکومت یزید گسترده شده بود و اعلام برهان عدالت که امام حسین(ع) با قیام خود این اصل اساسی اسلامی را نشان داد.

سخنران نشست ادامه داد: از جمله اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) می توان اقدام حضرت برای احیاء دین اسلام و برگزاری اصول و احکام ارزشمند آن اشاره نمود.

خانم مصباح زاده گفت: امام حسین (علیه السلام) در وصیتنامه‌ای کوتاه، اما بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد: «من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد افساد و ظلم به دیگران هم ندارم،( و در پی پست و مقام و مال دنیا هم نیستم) بلکه به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام».

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) که در زیارت اربعین به آن اشاره شده مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است. در این زیارت می‌خوانیم : «امام حسین خون قلبش را در راه تو داد( و نهایت ایثار و فداکاری را کرد) تا بندگانت را از جهل ونادانی و حیرت و سرگردانی نجات دهد».