دکتر خوشگفتار تشریح کرد؛

اهمیت استفاده از شواهد پژوهشی در مدیریت مدارس

نخستین همایش استانی مولفه های توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال با سخنرانی آقای دکتر خوشگفتار با موضوع اهمیت استفاده از شواهد پژوهشی در مدیریت مدارس ادامه یافت.

آقای دکتر خوشگفتار، انسان امروزی در عصر ارتباطات را متفاوت با بشر در تمام دوران دیگر دانست و گفت: در گذشته مردم نسبت به هرچیز که مشاهده می کردند و می شنیدند واکنش نشان می دادند اما امروز شاهد آن هستیم که سیستم عصبی افراد نسبت به مشاهدات خود به شکل متفاوتی عمل می نمایند.

وی با اشاره به سرعت رشد هوش مصنوعی و تاثیر آن بر زندگی افراد، اظهار داشت: سرعت تغییرات در عصر فناوری به قدری است که اگر لحظه ای خود را به روز ننمایم از قافله زندگی عقب مانده و از تطبیق یافتن با شرایط عصر بازخواهیم ماند.

استاد برجسته دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقش پژوهش در سازمان ها و مراکز مختلف اذعان داشت: تحقیقات و استفاده از یافته های پژوهشی نسبت به نهادهایی مانند بهداشت و درمان، در سازمان های آموزشی و مدارس جایگاه مناسبی ندارد. نمی توان پذیرفت مربیان و مدیران ما حتی با ساحت های شش گانه نظام تعلیم و تربیت به خوبی آشنا نباشند.

وی ادامه داد: حتی برای درک عملکرد صحیح آموزش و پرورش باید از روش های علمی و تحقیقاتی استفاده نمود. پژوهش در آموزش تلاش می نماید ادله و شواهد کافی ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود سیستم آموزشی ما عملکرد صحیحی را دنبال می کند.

آقای دکتر خوشگفتار با تشریح مفهوم مدیریت و مدیریت آموزشی، ابراز داشت: تعریف ساده مدیریت، هنر انجام مطلوب کار از طریق دیگران است و می توان در یک کلمه مدیریت را تصمیم گیری دانست. یک مدیر باید تصمیم بگیرد در هر موضوع از چه روشی استفاده نماید. سازمان آموزشی دارای چهار زیرسیستم رفتاری، سازمانی، فناوری و محیطی است. برای تشخیص صحت تصمیم گیری در هر کدام از این چهار موضوع باید از شواهد علمی و پژوهشی کمک گرفت.