به همت مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) ولایت بغلان افغانستان؛

 وفاداری در واقعه عاشورا بررسی شد

نشست علمی- فرهنگی تحت عنوان« وفاداری در واقعه عاشورا» در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) ولایت بغلان از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور برادران و ارائه محمد یاسین مهدیار برگزار گردید.

محمد یاسین مهدیار در این نشست یکی از زیبایی های قیام عاشورا که سبب ماندگاری این قیام شد را وفاداری یاران و اصحاب و خانواده امام حسین علیه السلام دانست و گفت:  حضرت ابوالفضل العباس(ع) نمونه کامل وفاداری است.

وی یادآور شد: روز هفتم بخاطر عظمت و شجاعت و دلاوری های حضرت عباس(ع) در فرهنگ عزاداری منتسب به علمدار کربلا ابوالفضل العباس(ع)می باشد؛ اگرچه ایشان آخرین نفر قبل از خود امام به شهادت رسید .

وی تصریح کرد: خصیصه وفاداری از ویژگی های فرد مومن و متدین است که از اهمیت بالایی برخوردار است از نظر قرآن مثل نماز و روزه به وفای بعهد دستور داده شده، چنان چه که در قرآن کریم ذکر شده است: «افوا بالعهد ان العهد کان مسئولا» قطعا روز قیامت از عهد شکنی سئوال می‌گردد.

مهدیار در ادامه ابراز داشت: از منظر پیامبر نازنین اسلام هرکسی خدای ناخواسته وفای بعهد نکند دین ندارد« لادین لمن لا عهد له»، نمونه بارز و مصداق عینی این حدیث پیامبر(ص)کوفه است که اگر به عهد شان وفا می‌کردند و پای دوازده هزار نامه خودشان می ایستادند قطعا سرور جوانان اهل بهشت و نواده رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به شهادت نمی‌رسید و اهل‌بیت پاکش به اسارت نمی رفت.

وی افزود: همین بی وفای ها بود که کار به این جا رسید، اما از این طرف یاران امام در حد اعلی وفا و جان نثاری خودشان را به نمایش گذاشتند تا آن جا که خود امام حسین علیه السلام در وصف شان می فرماید:«انی لا اعلم اصحابا اوفا بالعهد و لا خیرا من اصحابی» بعنی: «ایهاالناس بدانید که من اصحابی بهتر از اصحاب خودم و با وفاتر از اصحاب خودم سراغ ندادم خدای متعال برای شان خیرالجزا عنایت فرماید»، همین وفاداری ها و زیبای ها بود که این قیام ماندگار شد و همچنان بر تارک تاریخ می درخشد و بی مثال و بی بدیل است.