نشست علمی «پیام عاشورا و مسئله فلسطین»

نشست علمی با عنوان «پیام عاشورا و مسئله فلسطین با تأکید بر نامه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله) به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های امریکا» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

در این نشست علمی آقایان علی شاه فایق و سیدجمال الدین موسوی کارشناسان و آقای زکریا فصیحی دبیر علمی بود.

جلسه با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد سپس آقای علی شاه فائق، چیستی گفتمان عاشورا و دلالت‌های آن در نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین را توضیح داده و گفت: عاشورا با محوریت عقلانیت، بیداری، آگاهی و آزادگی، بازخوانی بعثت پیامبر اکرم (ص) است که برای رستگاری انسان و آزادی او از بند جهل و اوهام محقق شده بود. روحیه آزادگی و عزتمندی و شرافت خواهی در بیانات امام حسین بسیار پر رنگ است.

وی افزود: همین بُعد عاشورا، در نامه مقام معظم رهبری(مدظله) به دانشجویان آمریکایی، تبلور خاصی دارد؛ زیرا بیداری وجدان جوانان دانشجو، عزتمندی و زیر بار استبداد حکومت خود نرفتن آنان، مورد تأکید است. چنان‌که این نوع زیستن، شعار و دعوت امام حسین (ع) بود که فرمود: « لَیسَ المَوتُ فِی سَبیلِ العِّزِ اِلّا حَیاةً خَالِدَةً».

در ادامه آقای سید جمال‌الدین موسوی پیرامون کارآمد سازی مهم‌ترین پیام عاشورا برای مبارزه با استبداد و تحلیل نامه مقام معظم رهبری(مدظله) به دانشجویان آمریکایی صحبت نمود و بیان کرد: عزت طلبی و شهادت‌طلبی در عاشورا، درسی بزرگی بود که برای انسان معاصر در برابر استبدادهای موجود بسیار کارآمد و کارساز است. دودمان بنی امیه می‌خواستند ذلت بیعت با خویش را بر حسین‌ بن‌علی (علیه‌السلام) تحمیل نمایند، ولی روح بلند امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش این ذلت نپذیرفتند و با شهادت‌طلبی و اهداف جان خود به استقبال عزت جاوید رفتند.

وی در ادامه افزود: همین بعد عاشورا در میان مردم فلسطین جلوه خاص دارد؛ زیرا آنان با تحمل جنگ حدوداً ده ماه و تقدیم حدود ۴۰ هزار شهید، تن به ذلت ندادند و با این روحیه شهادت‌طلبی، نام خود را به‌عنوان آزادگان عزتمند در تاریخ ثبت کردند.

آقای موسوی با بیان برخی از کلیدواژه‌های نامه رهبری(مدظله)، مانند شرافتمندی مبارزه، ایستادگی، مقاومت، صبر، تغییر تاریخ به نفع جبهه مقاومت فلسطین، ایستادگی در سمت درست تاریخ و…، گفت: این نامه ارزشمند به‌نوعی وجدان‌های خفته را بیدار کرد و وجدان‌های بیدار را تشویق به حمایت از جبهه حق و مبارزه فرهنگی مؤثر با جریان باطل می‌نماید و این مبارزه در کارآمد سازی پیام‌های عاشورا با وضعیت امروزین فلسطین، نقش اساسی دارد.