نشست علمی سیری در نگارش مقتل الحسین(ع)

همزمان با هشتم ماه محرم و ایام سوگواری آقا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، گروه مبانی اندیشه اسلامی با همکاری معاونت پژوهش نمایندگی المصطفی اصفهان نشست علمی با موضوع سیری در نگارش مقتل الحسین(علیه السلام) را با حضور برخی اساتید، همکاران و طلاب برگزار نمود.

در این نشست آقای محمدرضا کاظمی، استاد همکار و عضو گروه مبانی اندیشه اسلامی مجتمع آموزش عالی اصفهان به ارائه این موضوع در محور های زیر پرداخت:

  1. بحث نگارش مقتل ریشه‌ای در جریان تاریخ نگاری در صدر اسلام دارد که از اواخر قرن اول یا اوایل قرن دوم می‌باشد.
  2. به دلایل و علل اهتمام مسلمین به تاریخ نگاری اشاره و نتیجه آن در ایجاد یک سری مکاتب تاریخی نکاتی مطرح گردید.
  3. دو مکتب مهم تاریخ نگاری، مکتب تاریخ نگاری مدینه و مکتب تاریخ نگاری عراق با مرکزیت کوفه می باشد که اولی در واقع سیره نگاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به دنبال داشته است و دومی مکتب تاریخ نگاری عراق با مرکزیت کوفه بگونه ای بود که در کوفه تفکرات قبیله‌ای حاکم بود از جمله برتری عرب بر عجم و نیز روحیه قبیله‌ای در ثبت ایام و فتوحات.
  4. تفکر شیعی تحت تاثیر این مکتب قرار گرفت و علاقه به ثبت مقاتل اهل بیت علیهم‌السلام داشت.
  5. به شخصیت هایی همچون ابومخنف، سیف بن عمر تمیمی، نصر بن مزاحم منقری، اشاره شد، همچنین به این نکته اشاره شد که شروع جریان مقتل شناسی معمولا با تک نگاری‌هايى همراه بوده است که جنبه دفاعی داشته است مانند کتاب ایمان ابوطالب.
  6. در آخر به سه قسم منابع با توجه به تاریخ نگارش آنها به دست اول و منابع ثانوی و… اشاره گردید.

شایان ذکر است دبیری این نشست را حجت الاسلام دکتر صمد رجبی دبیر پژوهش گروه مبانی اندیشه اسلامی بر عهده داشت که در سالن جلسات شماره ۱ مجتمع آموزشی عالی اصفهان برگزار شد.