دیدار پاپ فرانسیس با امام بزرگ مسجد استقلال جاکارتا

در دومین روز از سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به کشور اندونزی، با حضور در مسجد بزرگ استقلال با جناب آقای دکتر نصر‌الدین عمر امام بزرگ مسجد استقلال و رهبران ادیان هندو، بودیسم، کنفسیوس در اندونزی دیدار کرده و تونل صله‌ی رحم، که رابط بین مسجد استقلال و کلیسای کاتدرال سانتا ماریا است را افتتاح نمودند.

در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان و رئیس دولت واتیکان، در راستای برقراری همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان مختلف در اندونزی دو پیام مهم را ارائه داد.

پاپ فرانسیس با اشاره به تونل دوستی و صله‌ی رحم که مسجد استقلال را به کلیسای کاتدرال سانتا ماریا متصل می‌کند گفت : این تونل می‌بایست به بهشت منتقل شود. این تونل که در زیر زمین قرار دارد، مانند ریشه پنهان است و دیده نمی‌شود. اما این تونل ما را به سویی هدایت می‌کند که در آن دین و چیزهای الهی یافت می‌شود. با عبور ادیان مختلف از این تونل،  نشان دهنده تلاش هر امت برای نگاه عمیق در فرآیند یافتن خدای خود است.

رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به تونل دوستی و صله‌ی رحم که برای اتصال یک سوی متفاوت به سوی متفاوت دیگر ساخته شده است گفت : در نزدیک کردن ادیان و باورهای مختلف در جهان، گاهی افراد نقاط مشترک بین دکترین و اعترافات را جستجو می‌کنند. اما در واقعیت ممکن است ما را دچار تفرقه کند؛ زیرا دکترین‌ها و اعترافات هر دین متفاوت است. آنچه واقعا ما را به هم نزدیک می‌کند، برقراری ارتباطات مختلف با حفظ تداوم دوستی و برادری بین ماست.

آقای دکتر نصرالدین عمر امام بزرگ مسجد استقلال جاکارتا در مورد دیدار خود با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اینگونه تعبیر کرد : “تساهل فقط یک شعار نیست بلکه عمل است”

وی در مورد تعبیر خود گفت : تساهل میان ادیان تنها در سمینارها بحث نمی‌شود، تساهل همیشه در گفتمان‌ها نیست بلکه تساهل باید در عمل اثبات شود.