گزارشی از برگزاری مراسمات محرم و اربعین در گرجستان

امسال محرم در گرجستان حال و هوای دیگری داشت به اعتراف همگان، مراسم‌های محرم، در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار با شکوه‌تر برگزار گردید و حتی برای اولین‌بار تعدادی از روستاها برگزاری مراسم عاشورا را تجربه کردند.

در واقع استفاده از تجربه سال‌های گذشته و افزایش تعداد دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان المصطفی در این کشور، فرصت بسیاری مناسبی را برای گسترش فرهنگ حسینی فراهم ساخته است. حتی مسجد جامع که در وسط شهر تفلیس قرار گرفته و سال‌هاست که جمعیت زیادی را به‌خود ندیده بود، امسال از اول محرم شاهد حضور جمعیت قابل‌توجه بود و در روزهای تاسوعا و عاشورا با ازدحام جمعیت مواجه شده بود و هر شب از سوی خیرین احسان پخش می‌شد. این نکته حائز اهمیت است که در گرجستان ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان مراسم مذهبی را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

به‌همین منوال، حضور در پیاده روی اربعین و برگزاری موکب‌ها نیز به‌شکل چشم‌گیری افزایش یافته بود. به‌طور مشخص، امسال ۴ موکب از سوی مساجد گرجستان در مسیر نجف کربلا با پرچم گرجستان، جهت خدمت به زوار اربعین برپا شده بود.

تعداد زواری که برای زیارت اربعین مشرف می‌ شوند هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یاید. امسال ۱۲ اتوبوسِ ۵۰ نفره و تعدادی مسافر هوایی، از گرجستان به عراق عازم شده بود. بسیاری از این زوار در مسیر برگشت به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و بعضا زیاد مشهد مقدس نیز مشرف می‌شوند.

از سال گذشته، به‌دلیل بسته بودن مرزهای زمینی آذربایجان، تعدادی از زوار اربعین آذربایجان از طریق گرجستان به زیارت اربعین مشرف می‌شوند. حضور دو یا سه روزه کاروان‌های زیارتی آذربایجان در مساجد گرجستان، حال و هوای شهرهای شیعه‌نشین گرجستان را کربلایی می‌کند. در واقع یکی از خدمات ویژه مساجد گرجستان در دو سال اخیر، استقبال از کاروان‌های زیارتی آذربایجان در مسیر تشرف به زیارت اربعین است.