آئین آغاز سال تحصیلی در نمایندگی گلستان

آئین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور پرشور طلاب، اساتید و کارکنان در نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در استان گلستان برگزار شد.

در این مراسم آیت الله سیدمحسن طاهری نماینده مردم شریف گلستان در مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخن پرداخت.

وی در این مراسم ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر مکرم اسلام و امام جعفر صادق (علیهما السلام) و هفته وحدت و با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید در جامعه المصطفی و با آرزوی موفقیت برای طلاب و اساتید این مجموعه فاخر، عنوان کرد: اهمیت تعلیم و تعلم برکسی پوشیده نیست، لیکن باید در فراگیری علم به نافع بودن آن توجه نمود؛ چرا که علم حقیقی از دیدگاه آیات و روایات آن علمی است که نافع باشد.

وی افزود: ماعلم غیرنافع هم داریم که ظاهرش غیرنافع است ولی باطنش فی الواقع بسیار مضر است . همچنین در دعاها هم داریم: “اللهم إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ” یعنی از علمی که نافع نباشد باید به خدا پناه ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ابراز داشت: از مصادیق علم نافع قدرت تحلیل و در پی آن جهاد تبیین است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد. تحصیل طلاب عزیز و کسب علم و معرفت نیز از مصادیق جهاد بشمار می رود.

وی افزود: هرگونه تقابل با دشمن جهاد است، حال ممکن است دشمنی دشمن نظامی، اقتصادی، فرهنگی و یا رسانه ای باشد؛ که ما متقابلا باید از اسلام و ارزش های اسلامی دفاع کنیم و این دفاع ما در مقابل دشمن جهاد نام دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: علاوه بر تعلیم به تزکیه نیز باید پرداخت چراکه در تراث نقلی ما آمده است : اذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَمُ (اگر عالِم فاسد شود، جهان فاسد می‌شود.)

وی افزود: تهذیب و تزکیه برای طلاب یک امر حیاتی است و می بایست در رفتار و کردار ما متجلی باشد چرا که در روایات آمده است : كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ!

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نیکخو امیری ریاست نمایندگی گلستان نیز در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک خجسته ایام ولادت با سعادت پیامبر مهربانی و رحمت و امام صادق علیهما السلام و با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید، عنوان کرد : در سال تحصیلی جدید طلاب و اساتید نمایندگی می بایست سه امر مهم را به جد دنبال نمایند؛ نخست، فعالیت های علمی اثر بخش و گسترده با محوریت پژوهش های کاربردی که مبنای فعالیت های این نهاد علمی به شمار میرود.

وی افزود : علاوه بر برنامه های آموزشی و پژوهشی، توجه به تهذیب و تزکیه باید در اولویت طلاب عزیز باشد، چراکه ثمره علم آموزی و تحقیق تنها در صورتی متجلی خواهد بود که طهارت نفسانی محقق گردد.

رئیس نمایندگی گلستان با اشاره به اهمیت وحدت در امت اسلام و ضرورت ترویج اندیشه تقریب بین مذاهب عنوان کرد: سومین مطالبه ما از طلاب و اساتید، توجه به اصل اساسی تقریب و وحدت در امت اسلامی و تلاش مجدانه برای نهادینه سازی این اندیشه مقدس در کشورهای خود می باشد.

شایان ذکر است پخش بیانات ریاست مکرم المصطفی، اجرای تواشیح، سخنرانی نمایندگان اساتید و طلاب و نیز تقدیر از برگزیدگان آموزشی مدارس عالی نمایندگی از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بوده است.