نشست علمی بررسی ادبی قصیده غدیریه بولس سلامه

نشست علمی-تربیتی با عنوان «گونه‌های تصویر و وجوه بلاغی در ادبیات منتخب قصیده غدیریه بولس سلامه» توسط گروه زبان و ادبیات عرب در مدرسه عالی ادبیات و علوم انسانی، مجتمع بنت الهدی برگزار شد.

در این نشست که در شهریورماه برگزار گردید، خانم حیدریان با اشاره به تاریخچه غدیر گفت: واقعه غدیر از چنان اهمیتی برخوردار است که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ادبیات جهان دارد و شاعران بزرگی به آن پرداخته‌اند.

وی همچنین به شاعر بزرگ مسیحی عرب‌زبان قرن نوزدهم، بولس سلامه، اشاره کرد و گفت: بولس سلامه، شاعر برجسته لبنانی، آثار ادبی ارزشمندی از جمله حماسه معروف “عید الغدیر” را سروده است که شامل چندین قصیده است و به‌طور خاص به واقعه غدیر پرداخته است.

استاد جامعه المصطفی افزود: بولس سلامه در “عید الغدیر” ارزش‌های بزرگ اسلامی را که مشاهده و مطالعه کرده بود، به‌درستی توصیف نموده و جایگاه والایی برای حضرت علی (ع) قائل شده است.

خانم حیدریان همچنین به آرایه‌های ادبی گوناگون موجود در اثر “عید الغدیر” اشاره کرد و اذعان داشت: این اثر با استفاده از صنایع ادبی مختلف، از حج الوداع آغاز شده و به‌صورت منسجم و محکم تمامی وقایع را تا نزول آیه اکمال بیان کرده است.

وی در پایان تأکید کرد: این اثر بولس سلامه با توجه به قدرت بالای بلاغی و استفاده از نکات بلاغی در اکثر ابیات، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته و درخشش ویژه‌ای در عرصه ادبیات جهانی دارد.