دوره آموزشی “تدبّر در قرآن کریم”

معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، دوره آموزشی "تدبّر در قرآن کریم" را با حضور حجت الاسلام و المسلمین مسجدیان برگزار کرد.

استاد دوره در ابتدا به تبیین معنای تدبر پرداخت و افزود: تدبّر به معنای اندیشیدن در عاقبت کارها، عواقب امور و نتایج عملکردهاست و نتیجه اش کشف حقائق و مسائلی است که بدون آن اندیشیدن و به دست آوردنش میسّر نمی باشد. به عبارت دیگر، «تدبّر» به معنای اندیشه عمیق و پیاپی و مستمر در ورای ظاهر گفتارها، نوشته ها و اعمال انسان، برای روشن شدن چهره واقعی و ظاهر شدن باطن امور می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: تدبّر در آیات قرآن که هم از ناحیه خود قرآن به آن سفارش شده است و هم از طرف معصومان علیهم السلام بر آن تأکید بسیار شده است، عبارت است از کاوش و دقّت نظر در کشف مفاهیم و روابط ناپیدای موجود در هریک از آیات و ارتباط آیات با یکدیگر و ارتباط آیه ای از یک سوره با آیه و آیات دیگر در سوره های دیگر.

حجت الاسلام و المسلمین مسجدیان ادامه داد: تدبّر در قرآن؛ یعنی تلاوت آیات قرآن و عبور از الفاظ آن و رسیدن به عمق معنا، پیام ها، درس ها، انذارها، تبشیرها و رهنمودهای آن.

وی در پایان به آیاتی که لزوم تدبر بیشتر را برای هر انسانی می طلبد را بیان کردند.