ششمین دوره مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان کالج اسلامی صدرا

ششمین دوره مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان کالج اسلامی صدرا تحت عنوان «اعتدال دینی و پیش به سوی اندونزی طلایی 2045» برگزار شد.

ششمین دوره ی جشن فارغ التحصیلی دانشجویان کالج اسلامی صدرا تحت عنوان «اعتدال دینی و پیش به سوی اندونزی طلایی ۲۰۴۵» با حضور جناب دکتر حسین متقی رئیس نمایندگی المصطفی در اندونزی، جناب دکتر عبدالمستقیم استاد بزرگ علوم قرآن در دانشگاه اسلامی دولتی سونان کالیجاگای جوگجاکارتا، نمایندگان اتحادیه دانشگاه های اسلامی غیر دولتی (KOPERTAIS)، جناب دکتر خالد الولید رئیس کالج صدرا و نیز سایر معاونین، اساتید، دانشجویان فارغ التحصیل به همراه والدین و خانواده های خود در محل تالار BBPPMPV برگزار گردید.

دکتر متقی رئیس نمایندگی در این مراسم بیانات خود را حول محوریت آینده آموزش های اسلامی ارائه نمود.

وی آینده آموزش های اسلامی در جهان معاصر را یکی از مهمترین دغدغه های اهل دانش و تحقیق دانست و گفت : اینده اموزش های اسلامی در دنیای معاصر و مدرنیته شدن آن با مسائلی روبرو خواهد شد که برای مواجهه با آن مسائل باید تدابیری اندیشید.

نماینده المصطفی اولین مسئله ای که آموزش های اسلامی با آن روبرو می شود، تحول دیجیتالی است. ایشان در این باره اذعان داشت : آموزش های اسلامی با به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال مانند پلتفرم های آنلاین در جهانی جدید ورود پیدا کرده و آموزش‌های اسلامی در دسترس‌تر و جهانی‌تر می شوند که تاثیرات شگرفی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد : البته، تحولات دیجیتالی با چالش‌هایی نیز همراه است. از جمله این چالش‌ها، تفسیرهای نادرست یا افراطی است که به سرعت از طریق فضای مجازی منتشر می‌شوند. که نظارت دقیق و ارائه محتوای معتبر و جامع از جانب موسسات اسلامی اهمیت بسیاری دارد.
دومین مسئله ای که آموزش های اسلامی با آن روبرو می شود، داد و ستد با علوم مدرن است. دکتر متقی در این باره اظهار داشتند : آموزش های اسلامی با پدیده ای به نام مدرنیته روبرو هستند. یکی از ره آورد های این دوره، خلق چالش ها و مسائل مبتنی بر مقتضیات زمان است که علوم اسلامی می تواند با کمک علوم مدرن مانند علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم طبیعی و تکنولوژی و… چالش‌های روز را از منظر اسلامی تحلیل کنند و پاسخی منطبق با نیازهای امروز ارائه دهند.

وی افزود : نقش و ارتباط علوم مدرن در آموزش های اسلامی بسیار گسترده و تاثیر گذار است. از جمله تاثیرگذاری آن تکامل فهم دینی، حل چالش های معاصر، تقویت اجتهاد و تفکر انتقادی، افزایش توانمندی های عملی، تقویت فهم بین المللی و گفتگوها می باشد.

ریاست نمایندگی سومین مسئله را جهانی شدن آموزش های اسلامی دانست و گفت : در دنیای امروز، کشورها و دانشگاه های اسلامی، به منظور گسترش برنامه های اموزشی خود در سطح بین الملل، اقدام به اعطای بورسیه تحصیلی به جوانان می نمایند. افزایش تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه های اسلامی، ایجاب می نماید که آموزش های اسلامی جهانی شده و تبادل فرهنگی و فکری عمیق بین ملت های مختلف جهان پدید آید.

دکتر متقی دیگر مسئله ی آموزش های اسلامی در آینده را تمرکز بر تفکر انتقادی دانست و اذعان داشت : در دنیای امروز تفکر انتقادی در تمام تار و پود اندیشه نسل جوان جای گرفته است. آموزش های اسلامی می بایست برای حضور در عرصه های علمی به پرورش تفکر انتقادی در سیستم آموزش اسلامی بپردازد تا دانش پژوهان بتوانند به مسائل جدید احاطه پیدا کرده و مبتنی بر اموزه های اصیل اسلامی به توسعه دانش دینی و اسلامی بپردازند.

وی با تاکید به تمرکز بر تفکر انتقادی اظهار داشت : تمرکز بر تفکر انتقادی نقش حیاتی در آینده علوم اسلامی دارد و می‌تواند به تحولات عمده‌ای در این حوزه از جمله، بازنگری در تفسیرهای سنتی از آیات قرآن و احادیث، اجتهاد در مسائل پیچیده و نوظهور، مبارزه با افراط گرایی با عنصر تقابل با تفسیرهای افراطی و نادرست از اسلام، تقویت بنیان آکادمیک و پژوهش ها بین دانش پژوهان با رویکرد تحلیلی و پرسش مدار و … منجر شود.

دکتر حسین متقی ضمن عرض تبریک فارغ التحصیلی دانش پژوهان کالج اسلامی صدرا گفت : آموزش های اسلامی بر مدار تربیت عقلانی می گردد و تربیت عقلانی به معنای پرورش خرد و قدرت انسان در به کارگیری اندیشه بوده و قبل از آموزش منطق، فلسفه، ریاضیات و سایر مفاهیم، بر پرورش قدرت عقلی و چگونه اندیشیدن و داوری عقلی استوار است. در واقع تربیت عقلانی از جنس و سنخ آموزش فهم است. و امروز ما افتخار داریم که در کالج صدرا به توسعه تربیت عقلانی و اسلامی می پردازیم و با ارتقای سطح عقلانیت و فهم جوانان در کشور نجیب اندونزی، زمینه اعتدال و دوری از هرگونه تفکر افراطی را فراهم آورده تا بتوانند با عبور از چالش های دوران مدرن، نقش مهمی را در توسعه علوم اسلامی در جهان معاصر فراهم آورند.

جناب دکتر عبدالمستقیم استاد بزرگ علوم قرآن در دانشگاه اسلامی دولتی سونان کالیجاگای جوگجاکارتا در این مراسم مطالب خود را با موضوع اعتدال دینی و پیش به سوی اندونزی طلایی ارائه نمود.

در این دوره از جشن فارغ التحصیلی تعداد ۱۲۳ دانشجو متشکل از ۴۱ دانشجوی برادر و ۸۲ دانشجوی خواهر در مقطع کارشناسی در رشته های فلسفه اسلامی و تفسیر قرآن، و تعداد ۱۵ دانشجو متشکل از ۹ دانشجوی برادر و ۶ دانشجوی خواهر در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه اسلامی توسط دکتر خالد الولید رئیس کالج صدرا و روسای گروه علمی هر رشته فارغ التحصیل شدند.

در این مراسم جایزه نشانه صدرا (Sadra Award) به خاطر زحمات گرانقدری که جناب دکتر عبدالمستقیم در حوزه آکادمیکی و پژوهشی اندونزی انجام داده است به ایشان اعطا گردید. گفته می شود که بسیاری از پایان نامه های دانشجویان کالج صدرا از کتاب های دکتر عبدالمستقیم نقل گرفته شده است.

علاوه بر آن به دانشجویان برتر در هر رشته ها و نیز دانشجوی نمونه برادر و خواهر تقدیر به عمل آمد.