مراسم بزرگداشت شهادت علامه سیدحسن نصر الله در تانزانیا

مراسم بزرگداشت شهادت سید حسن نصر الله دبیرکل فقید حزب الله لبنان در نمایندگی المصطفی در تانزانیا برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت شهادت سید حسن نصر الله دبیرکل فقید حزب الله لبنان به همت نمایندگی جامعه المصطفی در تانزانیا با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران جناب آقای الوندی ، رایزن محترم جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر معارفی، نماینده جامعه المصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی و علما، بزرگان، ایرانیان مقیم تانزانیا، اساتید و طلاب برادر و خواهر در سالن اجتماعات نمایندگی المصطفی برگزار گردید.

این مراسم علاوه بر سخنرانی بزرگان حول محور مقاومت و جریانات اخیر، مداحی، مرثیه‌سرایی و فراخوانی نیز ادامه داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران جناب آقای الوندی به عنوان سخنران کلیدی به نکات بسیار مهمی در این نشست اشاره کرد و گفت: در آستانه اولین سالگرد حمله وحشیانه رژیم متجاوز صهیونیستی به مردم مظلوم غزه قرار داریم. گزارش های متعددی حدودا دو ماه پیش به بررسی میزان بمباران غزه پرداخت که طبق آن اسرائیل بیش از ۷۰ هزار تن انواع بمب را علیه مردم بی دفاع غزه استفاده کرده است که از کل بمب های استفاده شده از کل جنگ جهانی بیشتر می باشد. از فردای عملیات طوفان الاقصى حملات وحشیانه رژیم به غزه، حزب الله لبنان به رهبری سید حسن نصر الله اقدام به انجام حملات محدود به پایگاه های نظامی و اسرائیل به منظور توقف این ماشین کشتار نمود.

وی ادامه داد: در این جلسه می خواهم به شخصیت سید مقاومت، دلیل انجام عملیات ایذایی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی ادامه تجاوزات رژیم به جمهوری اسلامی ایران و خویشتن داری ما، عملیات دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کشورمان برای پاسخ کوبنده به هرگونه تجاوز در آینده بپردازم.

سخنران مراسم اظهار داشت: شخصیت سید حسن نصر الله سید مقاومت به لحاظ شخصیتی انسانی بسیار شایسته، وارسته، عارف معتقد و پایبند به اصول معارف اسلامی و ایمان به خط مقاومت و ایمان و اعتقاد به ولایت فقیه و عشق به حضرت امام (ره) و بعد از آن نسبت به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای داشتند. وی شخصیتی کم نظیر در جبهه مقاومت در میان شیعیان و بلکه عموم مسلمانان جهان محسوب می شد و به همین دلیل بود که پس از شهادت وی، ما شاهد صدور اطلاعیه های مختلف حتی از جانب مراجع و علمای شیعه و سنی و تمجید ایشان از شخصیت این چهره کاریزماتیک دنیای اسلام بودیم.

آقای الوندی افزود: وی از نمونه های بسیار بارز و بی بدیل در امر درایت دقت، شجاعت غیرت و جهاد و مقاومت بود و به طور هم زمان هم در عرصه خودسازی و علم و هم در عرصه عمل و جهاد درجات عالیه را پیمود. همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود، از ایشان به عنوان مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم با فضیلت دینی و رهبر مدیر سیاسی یاد کردند. به گفته مقام معظم رهبری دنیای اسلام، شخصیتی با عظمت را؛ و جبهه ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله ی او هرگز از دست نخواهد رفت سید مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت.

وی همچنین اظهار داشت: بحمد الله ساختار حزب الله لبنان یک ساختار چند لایه و هسته ای است و این نیرو برای هر گونه اتفاقی کاملا آمادگی دارد و این ترورها موجب تضعیف ساختار کلی حزب الله نخواهد شد.

وی در تشریح دلایل انجام عملیات علیه اسرائیل تصریح کرد: از فردای ۷ اکتبر، حزب الله لبنان اقدام به انجام عملیات های محدود و ایذایی علیه مواضع نظامی رژیم صهیونیستی به منظور کاهش فشار بر جبهه غزه و کشتار زنان و کودکان و توقف جنگ و آتش بس نمود. برخی از افراد با دید محدود خود مدعی بودند که دخالت حزب الله در جبهه ای که به او مربوط نمی شود کار اشتباهی بود. این صحبت ها ناشی از عدم آگاهی از فلسفه وجودی حزب الله و اعتقادات نیروهای مقاومت می باشد. حزب الله در طول دوران خود نشان داده همواره حامی آرمان فلسطین و مردم مظلوم آن می باشد.

سفیر ایران ابراز داشت: هدف حزب الله از این عملیات ها برقراری صلح و ثبات در منطقه بود و آنها می دانستند که رژیم صهیونیستی در تجاوز خود به زنان و کودکان هیچ حد و مرزی ندارد و باید آنها را با زبانی که خودشان می فهمند وادار به توقف نمود. اصولا دلیل شکل گیری محور مقاومت و حزب الله و حمایت ایران از این محور دفاع و مقابله با تجاوز و جنگ طلبی ۷۵ ساله رژیم جنایتکار صهیونیستی بوده و هست.

وی با اشاره به ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی یادآور شد: علیرغم انجام عملیات حزب الله علیه نیروهای نظامی اسرائیل در منطقه شمال رژیم صهیونیستی که منجر به خروج تعداد زیادی از شهرک نشینان از این منطقه گردید، اما اسرائیل با حمایت کشورهای غربی و در رأس آن امریکا، به تجاوز به مردم غزه و مواضع نیروهای مقاومت در لبنان و سوریه ادامه داد. اما یکی از اقدامات احمقانه رژیم ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران بود.

سخنران نشست افزود: همه می دانیم که اسماعیل هنیه مهمان رسمی دولت ج.ا.ایران در مراسم تحلیف دولت جدید بود و اسرائیل در زمانی این ترور را انجام داد که تعداد زیادی از هیأت های خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف در تهران حضور داشتند. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم. این اقدام تروریستی نقض آشکار حاکمیت ملی ایران و پاسخ به آن حق طبیعی و ذاتی ایران بر اساس قوانین بین المللی بود.

آقای الوندی نمونه دیگر از تروریسم کور به کار رفته توسط رژیم اشغالگر را انفجار پیجرها توسط این رژیم دانست و گفت: این اقدام یعنی استفاده از ابزار غیر جنگی و عمومی برای اهداف نظامی و تروریستی ؛ بار دیگر نقض آشکار قوانین بین المللی و شیوه جدیدی در ترویسم بین المللی بود در این اقدام که ضد حقوق بشری ، سفیر کشورمان در لبنان نیز از ناحیه دست و صورت دچار جراحت شد که برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.

وی با اشاره به خویشتن داری ایران و حزب الله بعد از تجاوزات متعدد رژیم صهیونیستی اظهار داشت: علیرغم این سفاکی ها و وحشیگری های رژیم صهیونیستی ج.ا.ایران به منظور ادامه روند گفتگوهای آتش بس میان دو سران حماس و اسرائیل از اعمال حق ذاتی خود در حمله به رژیم خودداری نمود. جمهوری اسلامی ایران دو ماه صبر و خویشتنداری از خود نشان داد که نشان دهنده رویکرد مسئولانه کشورمان در قبال صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

سخنران مراسم افزود: لیکن متأسفانه رژیم متجاوز و تروریست اسرائیل، دچار اشتباه محاسباتی شده این امر را به عنوان ضعف جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده همچنان ضمن تهديدات عليه تمامیت سرزمینی و امنیت کشورمان دست به اقدامات تروریستی و تهاجمی بیشتری از جمله با گسترش جنگ به لبنان و ترور فرماندهان و دبیرکل حزب الله زد. این رژیم نشان داد که زبانی به جز زور را نمی فهمد و بنابراین جمهوری اسلامی ایران در راستای اعاده ثبات و امنیت منطقه ای متوقف ساختن ماشین ترور و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و استقلال خویش ناگزیر به پاسخ مستقیم نظامی و انجام این عملیات دفاعی شد.

وی با اشاره به انجام عملیات دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: عملیات دفاعی موشکی جمهوری اسلامی ایران، طبق حق ذاتی دفاع از خود به نحو مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از جمله نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس و نخست وزیر سابق فلسطین در تهران در ۳۱ جولای ۲۰۲۴ که میهمان رسمی دولت بود و مجروح کردن سفیر کشورمان در لبنان در نتیجه هدف گیری عامدانه و کورکورانه غیر نظامیان در لبنان از طریق انفجار پیجرها در ۷ سپتامبر ۲۰۲۴ و ترور دبیرکل حزب الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان (مستشار ارشد نظامی ایران در بیروت) در ۲۷ سپتامبر صورت گرفت.

آقای الوندی گفت: بر خلاف رژیم صهیونیستی که به طور مداوم غیر نظامیان بیگناه و زیر ساخت های غیر نظامی را برای تجاوز و کشتار اهداف مشروع تلقی می کند، جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اخلاقی و آموخته های متعالی اسلام و در تطابق کامل با اصل تفکیک افراد و اهداف عادی از افراد و اهداف نظامی در حقوق بین الملل بشردوستانه، فقط تأسيسات نظامی و امنیتی را با حملات موشکی دفاعی هدف قرار داد.

وی ادامه داد: انفعال و ناتوانی شورای امنیت در ایفای وظیفه اصلی خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی و پیشگیری از تجاوزها، نقض مکرر و آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر و توقف آن گزینه ای برای ایران باقی نگذاشت، جز اعمال حق مشروع خود طبق حقوق بین الملل جهت اتخاذ اقدام قانونی در دفاع از امنیت مل و منافع حیاتی خود.

سخنران مراسم با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هرگونه تجاوز یادآور شد: این عملیات به صورت محدود انجام شد و ما امیدواریم دولت ایالات متحده آمریکا و سایر هم پیمانان رژیم و رژیم صهیونیستی از روش گذشته خود دست بردارند شرور، باغی و جنایتکار اسرائیل را از ادامه جنایات نسل کشی جنایت جنگی تجاوز و تروریسم بازدارند، تا منطقه هر چه زودتر به سمت امنیت، ثبات و آرامش پیش رود.

وی گفت: ما همچنان خواستار اقدام فوری و موثر شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تهدید صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی توسط رژیم صهیونیستی و پایان جنگ غزه به عنوان سرمنشأ تنش و بحران منطقه خاورمیانه می باشیم. لازمه این امر برقراری آتش بس فوری در نوار غزه و خروج کامل نظامیان اشغالگر اسرائیلی از این منطقه و توقف حملات و تجاوزات عليه لبنان است.

سفیر ایران در تانزانیا افزود: اما از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران آماده است در صورت هر گونه تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی در دفاع از خود طبق حقوق بین الملل، اقدام فوری، قطعی و قوی تر از قبل اتخاذ نماید. این عملیات تنها بخشی از توان دفاعی ما در مقابل متجاوز بود و در صورت تجاوز مجدد، پاسخ کوبنده ای را دریافت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به طرف های ثالث بین المللی دوستانه و صریحا توصیه می کنیم چنانچه در اقدام احتمالی تلافی جویانه رژیم صهیونیستی علیه منافع، مواضع و حریم جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی مشارکت نمایند، به عنوان اقدام خصمانه و شریک جرم رژیم صهیونیستی محسوب گردیده و با واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.

آقای الوندی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حکیمانه درصدد تحکیم صلح و ثبات منطقه و جهان از طریق کنترل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی است . هدف محور مقاومت نیز دفاع از مردم منطقه و فلسطین و لبنان است همانطور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه پر شکوه مورخ ۱۴۰۳/۷/۱۳ تهران با شرکت صدها هزار نماز گذار اظهار داشتند؛ تنها راه مقابله با این دشمن مشترک جهان اسلام وحدت کشورها و مسلمانان جهان و ناموفق کردن سیاست دیرینه تفرقه بینداز و حکومت کن استکبار جهانی است. بر اساس فرمایشان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی نه منفعلانه اقدام میکند و نه شتابزده.