اولین پیش نشست بیست و ششمین جشنواره شیخ طوسی

اولین پیش نشست بیست و ششمین جشنواره شیخ طوسی با محوریت مردم سالاری دینی و کارامدی سیاسی و حقوقی با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سالمی در مدرسه عالی بنت المصطفی و با همکاری گروه مبانی اندیشه اسلامی برگزار گردید.

در این نشست جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سالمی؛ به ارائه نکاتی کلیدی در رابطه با مردم سلاری دینی پرداخت.

استاد ابتدا مفهوم مردم سالاری را تشریح نمود و با اشاره به شواهدی از آیات قرآن که در آنها کلمه ” الناس ” به کار برده شده است، اظهار داشت: کلمه ناس در قرآن با سه رویکرد آمده است ۱_ رویکرد مثبت ( اهل بیت علیهم السلام) ۲_ رویکرد منفی(عوام الناس که اکثرهم لایعلمون و لایعقلون ) ۳_ رویکرد کلی؛ بدون هیچ رویکرد مثبت و منفی.

وی ادامه داد: مردم در عین حال که همه محترم بود و دارای کرامت ذاتی هستند ولی از نظر ارزشی درجات مختلف دارند .از قبیل: فرد کافر، غیر مسلمان، مسلمان، مومن، متقی و بالاتر از همه اهل یقین.

سخنران نشست سپس انواع مردم سالاری را بیان و توضیحاتی پیرامون مردم سالاری دینی و مردم سالاری سکولار ارائه نمود.

از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح گردید می توان به معانی مختلف سکولاریسم و پلورالیسم اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سالمی با بیان اينکه قرآن به مردم حق رای می دهد اما باید دین به آن مشروعیت بدهد، به بیان دو کلید واژه حکومت دینی با عنوان مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی پرداخت.

وی در ادامه به اهمیت اصل مردم سالاری دینی در همه امور حقوقی و سیاسی پرداخت و اصول مرتبط با آن را در برخی از مواد قانون اساسی بررسی نمود.

وی خاطرنشان کرد: منشاء خوشبختی و عاقبت به خیری انسان، عقل است و طبق قرآن و روایات، عقل یعنی “ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان ” ، عقل طاعت خداست و اطاعت خداوند سبحان در پذیرش ولایت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است.

شایان ذکر است در آخر نیز به پرسش های طلاب در رابطه با موضوع جلسه، پاسخ داده شد و جلسه با صلوات برمحمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) به پایان رسید.