مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی

مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی در سالن همایش مجتمع امین با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید .

در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس مدرسه عالی فقه و معارف ضمن خوش آمد گویی به طلاب و اساتید چند نکته را نسبت به آغاز سال تحصیلی بیان داشت.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال از ما خواسته که شکرگزار نعمات باشیم . هم نعمات ظاهری مانند عمر ، زندگی ، جسم ، ذهن ، استعداد و هم نعمات باطنی مانند نعمات عقل ، ایمان ، توحید، نبوت و امامت که یکی از نعمات بزرگی است که در انسان شکوفا می شود . یکی از بزرگترین این نعمت ها نعمت طلبگی است . این اتفاقی نیست، خداوند متعال برای ما مقدر فرمود که ما شرافت پیدا کنیم تا لباس خدمت گذاری به ساحت مقدس بقیه الله الاعظم(عج) را بپوشیم بنابراین ما باید قدر این فضای بندگی ، فضای تهجد ، فضای نماز شب و ایمان و ایثار را که کمتر جایی پیدا می شود را بدانیم و این طلبگی و طالب علم بودن باید همراه با اخلاص باشد تا موجب تعالی انسان شود .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی همچنین به جدی گرفتن درس و بحث ها اشاره و یادآور شد: این کار باید کار اصلی و از اصول مهم برنامه ریزی ما باشد و همچنین در کنار مطالعات درسی نباید مطالعات غیر درسی را رها کنیم . امروزه موج شبهات و سوالات در مسائل مختلف وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود که ما باید خودمان را برای پاسخ دهی به این شبهات به نسل جوان آماده کنیم .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین تلخابی رئیس مجتمع آموزش عالی فقه به ویژگی هایی از نامه امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های مالک این بود که در ایام خوف و خطر خواب ندارد ، ما باید خودمان را در این زمانه پرتلاطم تطبیق دهیم . اگر امروز زمان و فضا را ببینیم و بسنجیم متوجه خواهیم شد در این شرایط غفلت کردن ، بی همتی کردن و کار نکردن معنایی ندارد و ما باید صبح و شب در این مسیر تلاش کنیم .

وی ادامه داد: اگر کسی این را فهمید و کار کرد آن وقت نتیجه اش همانی که حضرت فرمود می شود ثمره اش آن که نسبت به دشمن از لهیب آتش سوزنده تر است اتفاق می افتد. در جای دیگر حضرت می فرمایند « او نه به خود در کاری اقدام می کند و نه از کاری باز می ایستد نه قدم پس می نهد و نه پیش می گذارد مگر به فرمان من » فلذا حضرت یکی از محور های اصلی را ولایت مداری بیان می کند . پس وظیفه ما روشن است . آنچه که ولی می فرماید باید انجام دهیم . ما باید فضا را جهانی ببینیم و تلاش کنیم و آن زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه) است .

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه تصرح کرد: ما نمی توانیم شکرگزار این نعمت باشیم مگر آنکه همانگونه که حضرت فرمودند «لا ینام الخوف» باید قدر این نعمت را بدانیم که در بهترین مکان و بهترین شرایط و امنیت و آرامشی که برای ما فراهم شده درس بخوانیم و از لحظه لحظه آن استفاده کنیم .
ایشان فرمودند : مسائلی همچون مباحثه علاوه بر فواید فراوانی که دارد باعث آرامش روانی خود شخص می شود و همچین در زندگی شخصی او نیز تأثیر خواهد گذاشت . همچنین توجه به مسائل کوچک و هر چند جزئی و ملتزم بودن به احکام یکی از مشخصات بارز علماء و بزرگان ما بوده است که با رعایت این مسائل به این مقامات رسیده اند .

وی خاطرنشان کرد: به راه و روش و ارتباط با اساتید و مدیران باید توجه کرد، هر چه ارتباط بیشتری داشته باشیم بحران ما کمتر خواهد شد . در آخر اگر همه اینها بدون توسل به اهل بیت علیهم السلام باشد بی فایده و بدون روح است . زندگی ما باید اجین با اهل بیت (علیهم السلام) باشد .

گفتنی است ذکر توسل و روضه حضرت اباعبدلله الحسین (علیه السلام) پایان بخش این مراسم بود.