در کرسی علمی ترویجی مورد بررسی قرار گرفت؛

تحلیل معادل سازی قدوم جعفر طیار با فتح خیبر

کرسی علمی ترویجی با موضوع «تحلیل معادل سازی قدوم جعفر طیار با فتح خیبر در کلام رسول خدا(صلی الله علیه و آله)» به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد.

در این جلسه علمی که با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب (علیه السلام)  در حضور جمعی از اساتید، فضلا و طلاب انجام پذیرفت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن صادقی پناه، استاد یار جامعة المصطفی العالمیة به ارائه بحث پرداخت.

وی با اشاره به این نکته بیان کرد که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در سخنی، دستاور جعفر در حبشه را با فتح خیبر مقایسه کرده و ارزش آن را مساوی با این فتح عظیم و یا برتر از آن دانسته است، خاطرنشان کرد: تحلیل این سخن و بیان ارزش دستاورد جعفر از منظر پیامبر خدا(ص)، نیازمند تبیین اقدامات جعفر در حبشه و فعالیت های دینی و فرهنگی او در این سرزمین و  نیز تبیین فتح خیبر و آثار و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن برای مسلمانان است. ارتباط این بحث با عنوان کرسی علمی ترویجی از این جهت است که دستاورد جعفر با آن مقایسه شده است و برای کشف و بیان اهمیت این دستاورد، آشنایی اجمالی با این فتح و اثرات آن، ضروری است.

ارائه دهنده کرسی مقایسه قدوم جعفر با فتح خیبر را به منظور کشف ابعاد و زوایای دستاورد ایشان از نگاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ضروری دانست و گفت: با توجه به نکاتی که بیان شد، در این کرسی علمی نظریه پردازی سعی شد با استفاده از روش توصیف و تحلیل به بررسی و تحلیل این موضوع براساس ترتیب یادشده پرداخته شود. گفتنی است که در تعبیر پیامبر اکرم، «قدوم جعفر» به کاررفته است که افزون بر اقدامات جعفر طیار در حبشه، شامل ویژگی های معنوی ایشان نیز می گردد.

در ادامه این جلسه علمی، دکتر صفری فروشانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دشتی، اعضای هیأت علمی جامعة المصطفی، به نقد مباحث ارائه شده پرداختند.