مراسم سوگواری سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)

مراسم سوگواری سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) ظهر امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در این مراسم طی سخنانی به فضائل حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و اهمیت و جایگاه شهر قم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:‌ قم پیش از تاسیس به عنوان یک شهر، متشکل از هفت روستا بود و کمندان نامیده می شد. این نام بعدها به قم تغییر یافت. قم به سرعت رشد کرد به طوری که از عصر امام صادق(علیه السلام) به مرکز بزرگ حدیثی مبدل شد.

وی با اشاره به نقل حدود ۹۰ درصد از احادیث کتاب کافی از روات قمی، به جایگاه برخی از آنان نزد ائمه معصوم(سلام الله علیها) پرداخت و افزود:‌ از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که می‌فرمایند خاک قم مقدس است و ساکنانش از ما هستند و ما از آنان. همچنین ایشان خبر از تدفین دختری از فرزندان خود در این شهر می دهد که پاداش زیارت ایشان برابر بهشت است.

سخنران مراسم ادامه داد:‌ متاسفانه اطلاعات ما از حضرت معصومه(سلام الله علیها) بسیار محدود است با این حال می‌توان از برخی آثار و نشانه‌ها به مقام و منزلت حضرت پی برد. امام رضا (علیه السلام) می فرماید هر کس حضرت معصومه را با شناخت و معرفت زیارت نماید، بهشت بر او واجب است.

وی با اشاره به نقل برخی از احادیث توسط حضرت معصومه(سلام الله علیها) در کتب حدیثی، اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) تنها یک امام زاده نیست، بلکه ایشان محدثه است و یکی از روات احادیث غدیر، منزلت، معراج و… به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه اظهار داشت: در روایاتی بیان شده است سه در از درهای بهشت از قم گشوده می شود. یکی از وجوه این روایت، وجود با برکت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این شهر است.

سخنران مراسم با اشاره به حضور با شکوه مردم قم در استقبال از ورود حضرت تا تشیع پیکر مطهر ایشان پس از رحلت، تصریح کرد:‌ به برکت وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، قم امروز به عنوان کانون جهانی علوم و معارف اسلامی شناخته می شود که البته تحقق این موضوع در روایات متعدد بیان شده است.

گفتنی است این مراسم با نوحه‌خوانی مداح اهل بیت(علیهم السلام) پایان یافت.