نشست علمی «بررسی فرهنگ مقاومت و سنت های الهی در یاری مؤمنین»

نشست علمی "بررسی فرهنگ مقاومت و سنت های الهی در یاری مؤمنین با تطبیق بر شهادت سید حسن نصرالله " توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی مدرسه زبان و فرهنگ ملل برگزار گردید.

این نشست با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفر بچاری، استاد مجتمع و حجت الاسلام و المسلمین عبدالقادر امینی، مدیر گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی و با حضور طلاب و دانشجویان به زبان عربی ارائه گردید.

در ابتدا، استاد بچاری ضمن عرض تسلیت شهادت مجاهد بزرگ شهید سید حسن نصرالله که برای احیا و استمرار مقاومت تلاش کرد و به شهادت رسید که این نزد او و مجاهدین یک امر واضح بود؛ وقتی کسی مجاهد شد خداوند بهترین مرگ را نصیب او می کند. حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: “ما منا الا مقتول او مسموم” یعنی همه معصومین یا با شمشیر یا زهر شهید شدند و این راه واضح است و اصلا مومنین این را می خواهند. ایشان افزود: از شهید سلیمانی خواستند که در انتخابات ریاست جهموری وارد شود و گفت: من به چه فکر می کنم و شما به چه؟ گویی ریاست جهموری نزد او هیچ بود، به دست دشمنان خدا شهید شد.

استاد مجتمع ادامه داد: در روایات موجود است که شخص در لحظات آخر گاهی دنبال چیزی می رود می میرد. اما ببینید که در تشیع جنازه شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مردم چقدر حضور داشتند.

در ادامه، استاد امینی به بیان مطلب پرداخت و گفت: از مباحثی که بسیار اهمیت دارد مخصوصاً در این روزها و می توان بحث کرد و مورد تبادل نظر قرار داد، بحث فرهنگ مقاومت، چیستی آن، بحث مقاومت در قرآن کریم، آثار بحث مقاومت در جامعه و در جامعه جهانی است. در طول تاریخ در تقابل بین حق و باطل دائماً استمرار داشته یعنی ما اگر تاریخ را ببینیم حق و باطل دائماً مستمراً در تقابل هم بوده اند. و گاهی حق به پیروزی رسیده گاهی باطل بر أریکه قدرت، قدرت نمایی کرده است، ولی آنچه که قرآن کریم به ما گوشزد می‌فرماید این است که پیروزی نهایی، سنت الهی، با حق هست.

وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره نور آیه ۲۵می‌فرماید: هیچ نام و نشانی از باطل نمی‌ماند و فقط حق زنده می ماند. در سوره حج آیه ۶۲ خدا می‌فرماید که غیر خدا باطل است. “ذالک بأنّ الله هو الحقّ و إنّما یدعون من دونه هو الباطل” یکی از روش های قرآن کریم مثال زدن هست. خدا وقتی باطل را مثال می زند آن را به کف روی آب تشبیه می کند “کذالک یضرب الله الحق و الباطل” خداوند حق و باطل را این طور مثال می‌زند: «فأما الزبد فیذهب جفاءا»، اما کف روی آب ،کنار می رود، که منظور «باطل» است.

در پایان این نشست، چند تن از حاضرین به زبان عربی خلاصه مطالب مطرح شده را بیان کردند و و به تبادل نظرات پرداختند.