تبیین و ارزیابی اندیشه های کلامی علامه مجلسی

گروه مبانی اندیشه اسلامی با همکاری معاونت پژوهش نمایندگی المصطفی اصفهان؛ مجمع عالی حکمت اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نشست علمی با موضوع تبیین و ارزیابی اندیشه های کلامی علامه مجلسی با تاکید بر بحث تجرد برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی محزونیه استاد حوزه و دانشگاه به بررسی دیدگاه علامه مجلسی در موضوع تجرد نفس پرداخت و وجود علامه مجلسی را از مفاخر شیعه برشمرد که افراد مختلفی بر سر سفره علمی ایشان نشسته اند لذا شایسته است آثار ایشان مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین به آثار مختلفی که در مورد زندگی علامه نگاشته شده از جمله زندگی نامه علامه مجلسی اثر مصلح الدین مهدوی و علامه مجلسی، بزرگ مرد علم و دین تالیف علی دوانی اشاره نمود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: علامه مجلسی به لحاظ فکری در زمره متکلمین قرار می گیرند و یک سری مبانی و دیدگاههای خاصی دارند. از جمله مباحثی که در آثار مختلف خود هم بصورت اجمال و هم بصورت تفصیل به آن پرداخته اند بحث مادی بودن نفس است استاد محزونیه ابتدا سراغ ادلّه علامه در رابطه با مادی بودن نفس رفتند و گفتند دلیل عقلی ایشان در باب عدم تجرد نفس بر می گردد به نظریه حدوث زمانی و دلیل نقلی شان به یک سری آیات و روایات و سپس به نقد این ادِلّه پرداختند و بیان داشتند: نظریه حدوث زمانی بناءً و مبناءً نظریه درستی نیست.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سالمی استاد حوزه و دانشگاه و عضو کمیته کلام و عقاید حوزه علمیه ابراز داشت: مبانی فلسفی مطرح شده مبانی درستی است ولی علامه مجلسی مبانی شان مبانی فلسفی نیست بلکه مبانی قرآنی و حدیثی می باشد و نمی شود با مبانی فلسفی مبانی قرآنی و حدیث را رد کرد.

وی در ادامه به بیان احادیث و روایاتی که به بحث جسمانی بودن نفس اشاره دارد پرداخت.