بررسی بایسته‌های فرهنگ اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری

چهلمین و سومین کرسی ترویجی مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با عنوان " بایسته‌های فرهنگ اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوادی (استاد همکار مجتمع) برگزار گردید.

ارائه دهنده در ابتدا به تبیین واژه فرهنگ پرداخته و عنوان کرد: فرهنگ به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای قدرت نرم و نفوذ سلطه گرایانه (هژمونیک)، می تواند در ترویج مصرف گرایی و سبک زندگی لذت گرایانه، ضد معنویت و ایده ها، ارزش ها، هنجارها و نمادهای فرهنگ و تمدن غربی بیشترین نقش داشته باشد. همراهی و هماهنگی رسانه های فریبنده، گاه اساتید سکولار و غرب زده یا ناآگاه از ترفندهای حاکمان غربی یا محیط مراکز غرب زده؛ تأثیر غیرمستقیم و ناخودآگاه پیام های پنهان در محتوای متون، روابط، رفتارها، کنش ها و واکنش ها، سبک زندگی غیراخلاقی غربی… نیز می تواند فراگیران غافل را در دام عملیات روانی دشمن گرفتار کند.

وی در ادامه افزود: تدابیر فرهنگی مقام معظم رهبری با این نگرش باید فهم و اجرا بشوند، و گرنه با نگرش نقطه ای و موردی و لحظه ای و فروکاهش تحول سترگ فرهنگ به یک موضوع صرفاَ علمی، تنها مدتی اسباب سرگرمی برای عده ای فراهم می شود و هیچ تحول اساسی ایجاد نمی شود.

استاد مجتمع ادامه داد: پس اولین گام باز اندیشی دقیق مسأله تحول فرهنگ (و در مقام تمثیل دیدن بدنه عظیم کوه یخ که در زیر نوک کوه یخ و در زیر آب پنهان است) می باشد و در مرحله بعد تحصیل نگرش صحیح فرهنگی و سیاسی و بین المللی (ناظر به این موضوع) و یافتن طرح های مدیریت و سیاست گزارانه راهبردی است. در این راستا آن چه مهم است شیوه و هنر گفتمان سازی تحول فرهنگ و نهادینه سازی گفتمان فرهنگ اسلامی در اذهان و رفتار اندیشگی و عملی نخبگان و مردم و به ویژه جوانان است. اگر این فرایند به درستی صورت پذیرد خود جوانان و مردم تبدیل به لشکریان انبوه، مقاوم و خستگی ناپذیر و مولد تحول علوم می شوند.

در ادامه این کرسی، ناقدین جلسه جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر ساجد و جناب آقای دکتر رحمانی به بیان نقطه نظرات و نقد بعضی مسائل عنوان شده پرداختند که در نهایت قرار بر این شد که با توجه به اهمیت موضوع، در آینده کرسی‌های دیگری در این زمینه برگزار شود.