بررسی شیوه های تبلیغی بوداییان در دنیای معاصر

هفتمین پیش نشست همایش بین المللی مناسبات زبانی، فرهنگی و تمدنی ایران و شرق آسیا با موضوع " شیوه های تبلیغی بوداییان در دنیای معاصر" توسط مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری مدرسه عالی مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

این نشست با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی آقامحمدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبیری، رئیس مدرسه عالی مطالعات فرهنگی مجتمع و با حضور طلاب و دانشجویان ارائه گردید.

در این نشست ارائه دهنده ابتدا خوانش‌هایی از دین در دنیای امروز پر مخاطب و جذاب را برشمرد که عبارتند از ۱٫خوانش معنویت‌گرایانه و فردی؛ ۲٫ خوانش اجتماعی و عدالت‌محور ؛ ۳٫ خوانش سنت‌گرا و احیاگرایانه؛ ۴٫ خوانش اصلاح‌طلبانه؛ ۵٫ خوانش سکولار؛ ۶٫ خوانش بین‌الادیانی و همزیستی. در ادامه به توضیح این نکته پرداخته شد که چرا خوانش فردی از دین بیشترین مخاطب را دارد.

وی در ادامه به تبیین ویژگی های جذب مخاطب در آیین بودا پرداخته و عنوان کرد: اول: آیین بودا بیشتر یک فلسفه حیات است تا دین به معنای رایج؛ دوم: به جای سخن از تکلیف، تمرکز آنها بر راهکار و راه درمان مشکلات است؛ سوم: آموزه های این آیین به منزله یک سفر معنوی با آغاز و سرانجام ترسیم می شود؛ چهارم: منزلگاهها و مقامات در مسیر حرکت هم هر کدام فی نفسه جذابیتهایی دارند؛ پنجم: آماده سازی بسته های متناسب برای ذائقه ها و نیازهای مختلف؛ ششم: ارائه و بسته بندی جذاب و متناسب با نیازهای مخاطب؛ هفتم: بر اولویتهای زندگی مدرن و راهکارهای عملگرایانه تأکید دارند، مثل تمرکز بر آگاهی (Mindfulness) و مراقبه، تمرکز بر زندگی در لحظه حال، توجه به رنج بشری، تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری و همزیستی با طبیعت و محیط زیست؛ هشتم: استفاده بهینه و هدفمند از نمادها.

شایان ذکر است پس از بیان این نکات، اشکالات و ضعف‌های موجود در فعالیتهای تبلیغی بوداییان ذکر شد.