بازدید از مدرسه علوم دینی مجلس عالی امور اسلامی در تانزانیا

هیئت اهل سنت ایرانی حاضر در کشور تانزانیا به همراه نماینده جامعه المصطفی از مدرسه علوم دینی مجلس اعلی امور اسلامی تانزانیا تحت اشراف مفتی اعظم بازدید کردند.

در این بازدید ضمن معرفی فعالیت‌های این مدرسه توسط مدیران این مجموعه برنامه‌های متنوعی توسط طلاب برگزار شد.

در ادامه شیخ اسماعیل قدیری امام جمعه چنارلی به سخنرانی پرداخت و در ابتدا به اهمیت دوره جوانی اشاره کرد گفت: چرا که دین اسلام ، دوره جوانی را پر اهمیت ترین و اثرگذارترین دوره زندگی انسان بر می شمارد ؛ به گونه ای که در این دوره ، انسان هر کار مفیدی انجام می‌دهد ارزشمندتر از زمان‌های دیگر است ؛ زیرا اعتقاد اسلام بر این است که شخصیت اصلی آدمی ، در جوانی شکل می گیرد .

امام جمعه چنارلی افزود: اسلام بر این باور است که جوانان چون روحیه حساس و انعطاف پذیری دارند ، نازک دل هستند و این مهم ، در روی آوردن به کارهای خیر در آنان ، اثر بیشتری دارد . هر چند جوانان روحیه خوبی نسبت به کارهای خیر دارند ؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که جوان ، آماده پذیرش هر چیزی می‌باشد و این ، نشانه آن است که خانواده و مسئولان فرهنگی نقش مهمی در هدایت جوانان دارند .

وی در ادامه تاکید کرد: هیجان طلبی در ذات جوان وجود دارد که باید آن را درست هدایت و مهار کرد . «جوان احتیاج دارد به یک عامل تعیین کننده ای که در دل بستگی ها و مشاغل خودش تا به وسیله او به چیزهای درست و صحیح برسد . آن عامل عبارت است از چیزی که حس هیجان طلبی او را اشباع کند . اگر در راه معرفت ، در راه درس ، در راه علم ، در راه ریاضت نفس بخواهد حرکت کند ، برای اینکه بتواند این راه را خوب و سریع برود احتیاج دارد به اینکه آن خصلت هیجان طلبی جوانیش اشباع شود . اگر آن نشود هر چه هم اول استقبال به وجود آید به تدریج افول خواهد کرد ؛ چون جوان طبیعتش هیجان طلب است .

شیخ اسماعیل اظهار داشت: متاسفانه امروزه خلاء بزرگی را در جوامع شاهد هستیم و بحران عمیق فرهنگی و اخلاقی ایجاد شده است . خانواده ، جامعه ، دوستان به سهم خود نقش پررنگی را دراعتلا یا سقوط اخلاقی جوانان ایفا می کند و مسائل بزرگی چون فقر، بیکاری ، عدم توجه به ازدواج آسان و … آن را تحت تاثیر قرار داده است .