در این نشست حجت الاسلام شیخ عمران پی چایرات، معاون پژوهش نمایندگی طی سخنانی به تبیین رابطه میان تبلیغ و پژوهش پرداخت و گفت: تبلیغ به معنای رساندن پیام پرودگار به توده مردم و تشنگان حقیقت است که وظیفه ای بس خطیر و ارزشمند است و کار انبیای بزرگ الهی است که به عهده به دانش آموختگان علوم دینی سپرده شده است اما چون محتوا منسوب به پروردگار است باید به نحو یقینی و اطمینان آور کسب و ارائه شود و این امر بدون پژوهش و تحقیق در منابع اصلی دین و آیات و روایات امکان پذیر نیست.
وی افزود نسل کنونی و پرسشگر را نمی تواند با داده های تردید آمیز و بدون مطالعه عمیق و بدون یافته های پژوهش محور قانع کرد. وی یکی از وظائف مهم مبلغان را تبیین معارف و دفاع از گزاره های دینی به صورت عقلانی و باور پذیر و اقناع کننده برشمرد که این امر بدون بهره گیری مبلغ از پژوهش عمیق دینی میسر نیست امری که امروز در پرتو گسترش امکانات نوین بسیار آسان تر از گذشته است.
Δ