آیت الله دکتر عباسی با خوشامدگویی به آقای دکتر رضایی فر توضیحاتی پیرامون جامعةالمصطفی العالمیه و دستاوردهای علمی و آموزشی این دانشگاه اسلامی در عرصه بین المللی ارائه نمود.
وی با اشاره به تنوع ملیتی کم نظیر در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: تنوع ملیتی و رویکرد بین المللی، جامعةالمصطفی را نسبت به سایر مراکز علمی کشور متمایز می سازد. رشته های المصطفی در سه عرصه علوم اسلامی، علوم انسانی با رویکرد اسلامی و زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی ارائه می شود.
رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به عضویت این مرکز علمی در اتحادیه های معتبر دانشگاهی جهان، ابراز داشت: تفاهم نامه همکاری میان جامعةالمصطفی با بسیاری از دانشگاه های داخل و خارج از کشور به امضاء رسیده است که دستاوردهای علمی بسیار خوبی در عرصه علمی به همراه داشته است.
وی دانشگاه مجازی المصطفی را از مراکز پیشگام در ارائه خدمات تحصیلی غیرحضوری در کشور برشمرد و افزود: آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان یکی از مهم ترین خدمات جامعةالمصطفی به شمار می آید و به اذعان مسئولان کشور، بیشترین نقش را در گسترش آموزش زبان فارسی در سراسر جهان داشته است. این سرمایه ارزشمند فرهنگی، امروز در اختیار بخش های مختلف کشور قرار دارد.
آیت الله دکتر عباسی با اشاره به میزبانی مرکز آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی المصطفی از هزاران فراگیر از نقاط مختلف جهان، توضیحاتی را نیز پیرامون مراکز پژوهشی المصطفی، دفتر تدوین متون آموزشی، نشریات علمی، انتشارات بینالمللی المصطفی ارائه نمود و بر نقش برجسته جامعةالمصطفی در ارتقای دیپلماسی عمومی کشور تاکید کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی را داعیه دار تمدنی مبتنی بر مبانی مشترک انسانی خواند و اظهار داشت: در بسیاری از کشورها فرصت های بیشماری وجود دارد و نباید دنیا را در کشورهایی محدود دانست که بنا به روحیه سلطه جویی خود با ما چالش دارند. تفسیر تمدن اسلامی به عنوان آرمان ارزشهای معنوی مشترک برای بشریت، مخاطبان فراوانی در سراسر جهان را برای مراکز علمی ما به دنبال خواهد داشت که به ارزشهای اخلاقی و معنوی علاقه مند هستند.
آقای دکتر رضایی فر نیز در این دیدار با اشاره به وجود حدود دو هزار کرسی زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی در جهان، اظهار داشت: وزارت علوم در حوزه بین الملل اهمیت زیادی برای حضور در این کرسی های علمی قائل است. در این حوزه جامعةالمصطفی از ظرفیت خوبی برخوردار است و علاقه مندیم بتوانیم در این عرصه شاهد همکاری مشترک خوبی باشیم.
وی یکی از برنامه های وزارت علوم در برنامه هفتم را جذب دانشجویان غیرایرانی برشمرد و گفت: هم اکنون حدود ۶۰ هزار دانشجوی غیرایرانی از ۹۰ ملیت مختلف در ایران مشغول به تحصیل هستند. تجربیات المصطفی در عرصه بین الملل می تواند در این بخش نیز بسیار کارگشا باشد.
دستیار ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از رویکردهای ضروری دانشگاهها را تکمیل زنجیره علم و فناوری دانست و یادآور شد: فلسفه تشکیل پارک های علم و فناوری در کشور بر همین مبنا بوده است. ما برای تکمیل این زنجیره، به پیوستهای فرهنگی در مراکز علمی کشور نیازمندیم تا به عنوان مکمل در عرصه فناوری عمل نماید.
آقای رضایی فر تولید مجلات علمی چندزبانه را برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاهها بسیار موثر دانست و افزود: یکی از زمینههای همکاری مشترک، برپایی کنفرانسهای بین المللی با موضوع گفتمان تمدنی است. همچنین در عرصه آموزش زبان فارسی و فعالیتهای پژوهشی، فرصتهای بسیار خوبی برای همکاری دوجانبه وجود دارد.
شایان ذکر است در ادامه این جلسه که با حضور جمعی از مسئولان دو طرف برگزار شد، پیرامون زمینههای همکاری مشترک گفت وگو و تبادل نظر صورت گرفت و در پایان مقرر گردید جهت تدوین تفاهم نامه همکاری مشترک اقدامات لازم صورت پذیرد.
Δ