دیدار رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با رئیس جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه المصطفی در دیدار با مدیر و مسئولان مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، حکمرانی اسلامی ایران را پرچم‌دار احیای تمدن نوین اسلامی در عالم دانست.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه المصطفی در دیدار با مدیر و مسئولان مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، حکمرانی اسلامی ایران را پرچم‌دار احیای تمدن نوین اسلامی در عالم دانست و اظهار داشت:در این راستا، تدوین و ارائه الگوی نظری حکمرانی اسلامی ضرورتی انکارناپذیر برای تربیت مدیران و کارگزاران است.

وی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های نظری و عملی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی برای تحقق ایده آرمانی حکمرانی اسلامی، از ظرفیت‌های علمی ارزشمند و تجارب متراکم مدیران برجسته برخوردار است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه تحقق آرمان‌های تمدنی، نیازمند گذر زمان و تکامل نظریه‌ها در بوته نقد و آزمون‌هاست، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم علوم‌انسانی را با نگاه الهی، دینی و مبتنی بر مبانی اسلامی ارائه نماییم، نیازمند صبر، استقامت و مداومت در پیگیری راهبردها، راهکارها و طرح‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی تنظیم علوم، مبتنی بر نگاه اسلامی را از رویکردهای تمدنی توصیف و تصریح کرد: تدوین الگوی حکمرانی دینی هدف بلندی است که علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان و تجربیات ارزشمندی که کسب شده، همچنان نیازمند پیگیری و فعالیت‌های پژوهشی است.

رئیس جامعه المصطفی بر اهمیت تدوین الگوی حکمرانی دینی تأکید کرد و ابراز داشت: از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود تا در راستای تحولات شکل‌گرفته بعد از انقلاب اسلامی و در امتداد ورود به حوزه‌های علوم‌انسانی، در عرصه تدوین الگوی حکمرانی اسلامی پیشتاز باشند و از ظرفیت تمام مراکز علمی حوزه استفاده حداکثری صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جامعة المصطفی را چهره بین‌المللی حوزه‌ دانست و گفت: جامعةالمصطفی العالمیة با نگاهی جدید به حوزه‌ی بین‌الملل، در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی، علوم‌انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی قالب‌های تازه و گرایش‌های نوپدیدی را بازتعریف و ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی با تأکید بر این که جامعة المصطفی با ورود به عرصه علوم‌انسانی اقدامات ارزشمندی را رقم زده و رشته‌های متنوعی را ناظر به نیازهای مخاطبانی در عرصه بین‌الملل راه‌اندازی نموده است، یادآور شد: به‌جرئت می‌توان گفت؛ هیچ مجموعه‌ای در داخل کشور نیست که چنین تنوع ملیتی را تحت پوشش آموزشی و پژوهشی خود قرار داده باشد.

وی گزارشی از مأموریت بین‌المللی و نیز رسالت جهانی و انسانی جامعةالمصطفی ارائه کرد و اظهار داشت: تربیت شخصیت‌های راهبردی و راهبران فکری و اجتماعی، از وظایف مراکز علمی همچون المصطفی است، تا نقش‌آفرینی اجتماعی را در مسیر خدمت به ملت‌ها داشته باشند. تربیت انسان‌های تأثیرگذار  و نقش‌آفرین در عرصه‌های مختلف زیست بشری از رسالت‌های آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی است.

رئیس جامعه المصطفی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر ترسیم نقشه‌ی راه مشترک و لزوم تقویت ارتباطات، بر اهمیت تدوین تفاهم‌نامه همکاری با مدرسه حکمرانی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد و اظهار داشت: جامعة المصطفی تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های متعددی را با مراکز و مجموعه‌های بین‌المللی برقرار و بر اهمیت عملیاتی‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها تأکید دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی ظرفیت بالای اساتید و گستره تولیدات ارزشمند محتوایی در جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: امیدواریم با بهره گیری از مباحث نظری تولید شده در مراکز حوزوی و طراحی الگوی حکمرانی اسلامی، حداکثر اثربخشی در برطرف‌سازی خلأهای مدیریتی کشور حاصل شود.

دکتر حسن بختیاری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نیز در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از حوزه‌ی مسئولیت‌ها و وظایف این مجموعه، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش و دانش‌افزایی حکمرانان فعلی و تربیت حکمرانان آینده کشور، کمک به افزایش کارآمدی حکمرانی را مهم‌ترین مأموریت مدرسه حکمرانی دانست و اظهار داشت: در حوزه‌ی آموزشی تنها مجموعه‌ی دانشگاهی هستیم که رشته دکترای حکمرانی را در کشور راه‌اندازی نموده، هم اکنون میزبان حدود ۵۵ نفر از حکمرانان کشور در سطح مدیرکل، مشاور وزیر و معاون وزیر هستیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت مسئولیت آموزش استانداران و فرمانداران کشور، با بیان این که تیم‌های آموزشی و تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به‌منظور بهبود عملکردی در سطح حکمرانی، در استان‌ها حضور به هم رسانده، مدیران استانی را با نیازمندی‌های روز آشنا می‌سازند، اظهار داشت: این آموزش‌ها متناسب با نیازمندی‌های کشور از یک‌رشته به ۵ رشته و گرایش در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تربیتی ارتقا یافته است.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گزارشی از سامانه حکمرانیار ارائه و ارتقای توانمندی‌های حکمرانی کشور را از جمله رویکردهای این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: تربیت حکمرانان از دیگر رسالت‌هایی است که ناظر به شناسایی، انتخاب و دانش‌افزایی این عزیزان مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر بختیاری در تبیین رویکردهای شورای سیاست‌گذاری این مجموعه، بر اهمیت راه‌اندازی شورای راهبری مدارس تخصصی اشاره و اظهار داشت: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در حوزه فعالیت‌های مربوط به سیاست‌ها و خط و مشی دستگاه‌های کشور، قدم‌های ارزشمندی برداشته است.

وی ارزیابی سیاست‌های کلان حکمرانی در گروه‌های پژوهشی و تهیه بسته‌های ویژه عملیاتی برای هر دستگاه را از جمله رویکردهای این مجموعه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در این فرایند ضمن بهره‌برداری از ظرفیت علمی و نخبگانی اساتید دانشگاه، از ظرفیت عملیاتی مدیران ارشد و تجربیات ارزشمند مدیران پیشین نیز استفاده می‌شود.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، بررسی و سنجش داده‌های عینی و زنده از عملکرد اجرایی دستگاه‌ها، باهدف برآورد تحقق‌بخشی به سیاست‌ها را از دیگر رویکردهای مهم مدرسه حکمرانی شهید بهشتی عنوان کرد و اذعان داشت: سیاست‌های اجرایی، پیش از اجرا در کشور، در محیط‌های آزمایشگاهی پیاده شده، پیامدهای اجرایی سیاست خاص در بخش‌های مختلف کشور، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دکتر بختیاری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که در حوزه آموزشی نیازمند تولیدات بومی متناسب با مبانی دینی هستیم، اظهار داشت: امیدواریم در ترسیم الگوی نظری حکمرانی اسلامی، بتوانیم از ظرفیت‌های مراکز دینی و حوزوی حداکثر استفاده را داشته باشیم.