اردوی علمی _تربیتی دانش پژوهان مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان در مشهد مقدس

نشست علمی طلاب اهل سنت مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان در اردوی علمی _تربیتی به شهر مقدس مشهد با سخنرانی حجت الاسلام سید محمد ذوالفقاری؛ مسول امور بین الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و باموضوع تقریب مذاهب اسلامی با الگو پذیری از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امام رضا علیه السلام برگزار شد.

حجت الاسلام ذوالفقاری در این نشست ضمن بیان این مطلب که حرم امام رضا علیه السلام  متعلق به شیعیان و اهل سنت نیست بلکه متعلق به بشریت است، اظهار داشت: یکی از قدیمی ترین صحن ها صحن انقلاب است و در سردر این صحن مقدس حدیثی از صحیح بخاری که  همسر پیامبر (ص) عایشه از پیامبرنقل کرده است و این در واقع حاوی یک پیام بزرگ است و آن این است که این حرم متعلق به یک مذهب خاص نیست.

وی افزود: در کتابخانه رضوی که محل عرضه علم و دانش بارویکرد تقریب مذاهبی است کتب بسیاری از مذاهب مختلف جمع آوری شده است  که میتوان به کتب تفسیری، کلامی، تاریخی و… اشاره کرد.

مسول  بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با تاکید بر این نکته که انتقال پیام پیامبر  اسلام بدون تعصب به دنیا از وظایف مسلمانان است، گفت: رنجی که امت اسلام الان به آن گرفتار است افراط و تفریط است. در حالی که اگر عالمانه به منابع مراجعه کنیم متوجه وجه اشتراک بین مذاهب خواهیم شد و اگر تعصب بجای واقعیت فرهنگ عظیم اسلامی قرار گیرد، مذاهب را مقابل هم قرار میدهد.

حجت الاسلام ذوالفقاری  با بیان این که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مکتبی را آوردند که زن و مرد  را بدون تعصب رشد داد،  اذعان داشت: پیامبر جامعه ای را اداره کرد که حاکمیت آن  عقیده محوری و خدا محوری بود. درصورتی که قبل از آن  عشیره و قبیله حاکم بود و این پیامبر اسلام بود که  عقیده ای که در آن تقوا ملاک برتری انسان ها است، را جایگزین برتری قومی و قبیله ای  کرد. که در سیره اهل بیت پیامبر علیهم السلام از جمله امام رضا علیه السلام این موضوع کاملا مشهود است که حضرت در کنار کارگر ها می نشست و با آنها همسفره می‌شد.