رئیس نمایندگی خراسان:

مقاومت باید همه‌جانبه و در تمام ابعاد باشد

در اختتامیه اجلاسیه سیره فاطمی علیها السلام و اندیشه مقاومت در بستر پژوهش‌های نوین، حجةالاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان ضمن تبریک ایام ولادت حضرت بقیة الله الاعظم و اعیاد شعبانیه و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاسیه، گفت: «موضوع مقاومت یک موضوع مهم در عرصه بین‌الملل است که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخته و مورد ارزیابی قرار گیرد. خروجی‌های علمی این اجلاسیه باید مبنای پژوهش‌های شما در این حوزه قرار گیرد.»

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل افزود: «امسال حوزه مقاومت در ابعاد مختلف پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی در نمایندگی المصطفی خراسان مورد توجه قرار گرفت و برنامه‌های مختلفی اجرا گردید.»

وی در ادامه ضمن اظهار احترام و سلام و درود به روان پاک امام راحل و شهدای مقاومت، خصوصاً سید المقاومة شهید سید حسن نصرالله، اظهار داشت: «در جان جهان، نزاع خیر و شر همیشه وجود داشته و تمام جوامع با آن مواجه هستند. این تقابل همیشگی و همگانی است و همیشه در طول اعصار این تضاد وجود داشته است. این تضاد در قرآن با جمله «قولوا لا اله إلا الله تفلحوا» بیان شده است؛ اساس این جمله توجه به تضاد همیشگی و همگانی بین خیر و شر است. یعنی نمی‌شود توحید را اثبات کرد و به نفی شرک و کفر کاری نداشته باشیم. اساس رسیدن به توحید، نفی کفر است.»

توجه به تضاد خیر و شر

وی افزود: «قرآن می‌فرماید برای هر پیغمبر دشمن و عدو قرار داده‌ایم و اگر نبود این دفع شر، قطعاً مظاهر توحید نابود می‌شد.»

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان گفت: «اصل تضاد در فلسفه هم مورد توجه قرار گرفته است و فلاسفه می‌گویند اگر این تضاد نباشد، اساس حرکت و پیشرفت وجود نخواهد داشت. مرحوم امام خمینی ره می‌فرمایند: برای توحید خالص باید نفرت از شرک داشته باشیم.»

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل اظهار داشت: «در اصل تضاد، دو طرف خیر و شر مهم است و توحید زنده یعنی نفی شرک، و در غیر اینصورت توحید مرده است.»

غفلت از تضاد و سلطه غرب

وی افزود: «سوال این است که چرا به این تضاد توجه نمی‌شود و مواجهه با شر به اندازه توصیف خیر تبیین نمی‌شود؟ از دو جهت این مسئله تبیین می‌شود: ما در دنیای امروز یا سلطه‌پذیریم یا سلطه‌گرا، و پدیده غرب مدرن این سلطه را به عنوان فرهنگ گسترش داده است و استعمار را به وجود آورده است. در طول تاریخ خون و ثروت محور قرار گرفته است.»

سلطه غرب بر جوامع اسلامی

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در ادامه افزود: «در ابتدای ورود آنگلوساکسون‌ها به آمریکا، حدود ۱۰۰ میلیون سرخ‌پوست کشته شدند که معادل تمام جنایات در طول تاریخ اسلام است. این همان خوی شر مطلق استعمار و ره‌آورد تمدن غرب است که در سبک زندگی غربی وجود دارد و متاسفانه جوامع ما مسلمانان را هم گرفتار خود کرده است.»

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل گفت: «متأسفانه در حوزه‌های سیاسی، حکمرانی، اقتصادی و فرهنگی، غرب بر جوامع اسلامی سلطه دارد و انسان امروز گرفتار پدیده اسارت مدرن است. ما از دو چیز غافل شده‌ایم: اول اینکه محاصره شر شده‌ایم و دوم اینکه از وضعیت غلبه شر بر خیر غفلت کرده‌ایم و این غفلت نقشه غرب است.»

نظریات ماکس وبر و مارکس در خصوص اسارت انسان مدرن

وی اظهار داشت: «آقای ماکس وبر در نظریه قفس آهنین معتقد است که انسان مدرن به دور خودش قفسی می‌سازد که نمی‌تواند از آن بیرون بیاید. همچنین آقای مارکس می‌گوید: کارگرها امروز در حصار اندیشه سرمایه‌داری هستند و امکان خروج از آن را ندارند. اندیشمندان بسیاری دیگر نیز این را بیان کرده‌اند.»

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان گفت: «انسان امروز از این قفس و این شر مطلق غافل است و ما امروز گرفتار این مسائل هستیم و اگر غرب را شر مطلق بدانیم، که قطعاً همین‌طور است، ما را گرفتار خودش کرده است.»

راه حل: مقاومت

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل گفت: «راه‌حل خروج از این شر مطلق، جریان مقاومت است. مقاومت برای کل بشریت و برای زندگی است. در خطبه ۲۱۵ نهج‌البلاغه حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «خدایا، اولین کرامتی که از من می‌گیری جان من باشد»، یعنی حضرت هیچ چیزی نمی‌تواند جای کرامت انسان‌ها را بگیرد و اگر کرامت انسانی زیر سوال برود، همه چیز او از بین رفته است. و اینجاست که مقاومت شروع می‌شود.»

کرامت انسانی و فلسطین

وی اظهار داشت: «حضرت می‌فرمایند سایر کرامت‌های من از بین نرود، اما در جهان امروز این کرامت هم زیر سوال می‌رود. ما می‌بینیم که کرامت انسانی در فلسطین به شدت زیر سوال می‌رود، اما این تحقیر، مبنای مقاومت می‌شود.»

وی اظهار داشت: «مشکل اینجاست که متاسفانه جهان اسلام متوجه این سلطه نشده است و ما نیاز به خودآگاهی و خروج از غفلت داریم. فلسطین بزرگ‌ترین خودآگاهی برای خروج از این غفلت است و ما را در برابر شر مطلق بیدار می‌کند.»

فلسطین، بیداری و استیضاح برای حرکت

وی گفت: «فلسطین ما را استیضاح می‌کند که چرا حرکت نمی‌کنید و سکوت کرده‌اید. ما باید فلسطین را به مثابه رهایی و آزادی خود بدانیم.»

سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و مقاومت

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان گفت: «این حرکت بزرگ غزه در ۷ اکتبر انسان را از حصار شر خلاص و رها می‌کند و ما در تاریخ این نمونه را در سیره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌بینیم. حضرت زهرا مصداق تمام این خودآگاهی است. حضرت به تنهایی نماد کنشگر مقاوم در مقابل مخالفین هستند.»

وی افزود: «محل تحصن مخالفین حکومت، خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود. بیت الأحزان حضرت کاملاً سیاسی است و یک نوع کنشگری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است. حتی تسبیح حضرت که از خاک قبر حضرت حمزه است، یک حرکت سیاسی است.»

ضرورت مقاومت در همه ابعاد

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل اظهار داشت: «پس مقاومت باید همه‌جانبه و در همه ابعاد باشد و ما باید مردم را وارد محور مقاومت کنیم و مردم در اسلام محوریت دارند.»

وی افزود: «سومین آگاهی‌بخشی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عمل به موقع است. در زمان امروز که جنگ وجودی بین ما و کفر است، سخن گفتن از تفرقه و بحث شیعه و سنی حرام است، چون اصل اسلام هدف دشمن قرار گرفته است.»

زمان‌شناسی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در پایان گفت: «زمان‌شناسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای ما الگو است و امروز باید به این خودآگاهی توجه کرده و آن را توسعه داد. شما در این اجلاس یک کار علمی خوب و شایسته در این زمینه انجام داده‌اید که کار شایسته و خوبی است و باید این نوع فعالیت‌ها را گسترش داد.»