ماه مبارک رمضان، فرصتی بی‌نظیر برای خودسازی و تقرب الهی است

ماه مبارک رمضان فرصتی است تا انسان از وابستگی‌های دنیوی رها شده و با تمرین زهد و عبودیت، به مقام قرب الهی نائل آید.

سرکار خانم سیفی، استاد جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در گفت‌وگویی، با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان در رشد و تعالی انسان، اظهار داشت: ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و فرصتی برای تکامل روح و جسم انسان است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم آیه ۱۸۳سوره بقره می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» ما در این ماه باید از برکات آن نهایت استفاده را ببریم، زیرا روزه وسیله‌ای برای تربیت روح، کنترل امیال جسمانی و افزایش تقوا است.

روزه، زیباترین شکل گرسنگی

وی با تاکید بر جایگاه ویژه روزه در رشد معنوی، عنوان کرد: روزه را می‌توان زیباترین شکل گرسنگی نامید، زیرا نه تنها موجب کنترل امیال جسمانی می‌شود، بلکه به تقویت روح و ارتقای معنویت انسان نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: روزه، تمرینی برای عبور از وابستگی‌های دنیوی و تسلط بر شهوات است، این عبادت الهی، انسان را از غرق شدن در لذت‌های زودگذر دنیوی بازداشته و او را به سوی تعالی و تقرب الهی سوق می‌دهد.

نقش زهد در روزه‌داری

وی با اشاره به تأثیر روزه در تحقق زهد، ابراز کرد: در تعالیم اسلامی، زهد به معنای زندگی در دنیا بدون وابستگی به آن است، روزه، تجلی عملی این مفهوم است.

وی خاطرنشان کرد: فرد روزه‌دار، با پرهیز از لذت‌های مادی، روح خود را برای عبادت و تقرب به خداوند آماده می‌کند، بشر امروز بیش از هر زمان دیگری، به راهی برای رهایی از مصرف‌گرایی، لذت‌طلبی افراطی و روزمرگی‌های خسته‌کننده نیاز دارد و روزه، بهترین فرصت برای دستیابی به آرامش معنوی و دوری از دغدغه‌های مادی است.

تفاوت لذت جسمانی و شادی روحانی

سیفی با بیان اینکه بسیاری از افراد تفاوت میان لذت جسمانی و شادی روحانی را درک نمی‌کنند، تصریح کرد: در جهان امروز، بسیاری از انسان‌ها دچار این اشتباه هستند که خوشبختی را در لذت‌های مادی جستجو می‌کنند، در حالی که این لذت‌ها زودگذر و موقتی هستند.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه، به اهمیت شادی حقیقی اشاره کرده‌اند، شادی روحانی پایدار و ماندگار است، اما لذت جسمانی تنها برای لحظه‌ای خوشی ایجاد می‌کند، روزه، انسان را از وابستگی به لذت‌های دنیوی رها کرده و به سوی شادی واقعی سوق می‌دهد.

روزه، محدودیتی که شادی می‌آورد

استادجامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، با اشاره به فلسفه محدودیت‌های دینی، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند محدودیت‌های دینی باعث کاهش شادی در زندگی می‌شود، اما در حقیقت محدودیت‌هایی که دین برای انسان قرار داده، موجب افزایش سعادت و آرامش او می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه انسان بیشتر در جستجوی لذت‌های دنیوی باشد، ناراضی‌تر می‌شود، تمدن مادی‌گرای امروزی، انسان را به سمتی سوق داده که شادی را با لذت اشتباه می‌گیرد، در حالی که روزه، فرصتی برای شناخت لذت‌های معنوی و دستیابی به آرامش حقیقی است.

سیفی با ارائه تعریفی جامع از روزه، تصریح کرد: در تعریف سنتی روزه به معنای امساک از خوردن و آشامیدن است، اما در نگاهی عمیق‌تر، روزه علاوه بر امساک از خوردن، شامل خودداری از سخن گفتن بیهوده، کنترل خشم و مدیریت سایر امیال نفسانی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه روزه سه رکن اصلی دارد، یادآور شد: رکن روانی یعنی نیت و قصد قربت، رکن عملی یعنی امساک از خوردن، آشامیدن و سایر امور و رکن زمانی به معنی پایبندی به مدت مشخص روزه‌داری است.

وی اظهار کرد: در حقیقت، روزه هم بُعد عملی دارد و هم بُعد روحانی و زمانی و به همین دلیل، یکی از کامل‌ترین عبادات الهی به شمار می‌رود.

ماه رمضان، تجلی توحید الهی

وی با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) در خصوص فضیلت‌های ماه رمضان، بیان کرد: پیامبر اکرم؟ص؟ در این خطبه، ماه رمضان را ماهی سراسر برکت، رحمت و مغفرت معرفی کرده و فرموده‌اند: «إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ».

وی تأکید کرد: این خطبه دارای سه محور اصلی است، دستورالعمل‌هایی برای لطافت روح و آمادگی برای دریافت انوار الهی، راهکارهایی برای کنترل تخیلات و امیال نفسانی و اشاره به آثار بخشش گناهان در این ماه دارد.

وی افزود: ماه رمضان، ظرفیتی بی‌نظیر برای تحول روحی و معنوی انسان دارد که در سایر ایام سال کمتر یافت می‌شود.

سیفی با اشاره به جایگاه ویژه این ماه در تعالیم اسلامی، عنوان کرد: در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه، امام سجاد (ع) می‌فرمایند: «فَعَبَانَ فَذِیلَتَهُ عَلَی صَائِرِ الشُهُورِ…». خداوند برتری این ماه را آشکار ساخته و برای آن حرمت‌هایی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از امور که در سایر ایام جایز هستند، در این ماه حرام می‌شوند، مانند خوردن و آشامیدن در روز، این حرمت‌ها نشان‌دهنده اهمیت ویژه این ماه است، همان‌طور که در حج، برخی اعمال به دلیل قداست زمان و مکان، حرام اعلام شده‌اند، در ماه رمضان نیز حرمت‌های خاصی وجود دارد که زمینه‌ساز تقرب به خداوند است.

استادجامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت ماه رمضان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، فرصتی بی‌نظیر برای رشد معنوی، رهایی از دلبستگی‌های دنیوی و درک حقیقت شادی روحانی است، روزه، تمرینی برای کنترل امیال، افزایش تقوا و رسیدن به قرب الهی است.

وی تصریح کرد: اگر از تعالیم قرآن کریم، خطبه شعبانیه و دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه بهره بگیریم، می‌توانیم فضیلت‌های این ماه را درک کرده و از فرصت آن برای خودسازی استفاده کنیم.