آیت الله دکتر عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، در سخنانی در وبینار تجلیل از مجاهدان جبهه مقاومت ۵، شهادت سید حسن نصرالله را نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی دانست و گفت: تشییع باشکوه پیکر شهدای مقاومت، بهویژه سید شهدای مقاومت سید حسن نصرالله، برای دوست و دشمن روشن کرد که این جریان زنده است و عمیقاً در دلها و قلبهای مردم جا دارد.
وی با اشاره به تلاشهای رسانهای دشمنان برای القای ضعف یا فروپاشی مقاومت اسلامی در منطقه، تأکید کرد: حضور گسترده مردم در این مراسم نشان داد که این جبهه روز به روز قویتر و ریشهدارتر میشود. در واقع خون پاک شهدا و فرماندهان مقاومت، درخت تناور مقاومت را آبیاری کرده و به قدرت و عظمت آن افزوده است.
رئیس جامعةالمصطفی در ادامه سخنان خود بر لزوم تبیین ابعاد فکری و اندیشهای رهبران مقاومت تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی، افکار عمومی جهان بیش از هر زمان دیگری به مسئله مقاومت اسلامی و جنایتهایی که توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن انجام میشود، توجه دارند. ازاینرو، لازم است که مبانی و اصول مقاومت اسلامی، بهعنوان راهی برای مقابله با ظلم و استعمار، برای مردم جهان تبیین شود.
وی افزود: بیش از ۱۳۰ کشور در جهان، مستقیماً تحت استعمار فرهنگ سلطهجویانه، انحصارطلب و سرمایهسالار قرار گرفتهاند و منافع ملتها، منابع طبیعی و سرمایههای انسانی آنها توسط قدرتهای استکباری غارت شده است. امروز مشاهده میکنیم که اگر منافع این قدرتها به خطر بیفتد، هیچ حد و مرزی را رعایت نمیکنند، اما در برابر رنج و آوارگی ملتهای مظلوم، هیچ واکنشی نشان نمیدهند.
آیت الله دکتر عباسی با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: در یک سال و نیم گذشته، بشریت به چشم خود دید که بیش از ۵۰ هزار زن، کودک و انسان بیگناه توسط یک رژیم غاصب و جعلی کشته شدند؛ رژیمی که با حمایت قدرتهای استعماری، در سرزمین دیگران خانه و لانه کرده است. با این وجود، مجامع بینالمللی هیچ واکنشی به این جنایات نشان ندادند، اما در برابر کوچکترین اتفاقاتی که برای منافع خودشان رخ میدهد، جنجال رسانهای به پا میکنند. این، نشان از سلطه یک نظام ظالمانه بر جهان دارد.
رئیس جامعه المصطفی با انتقاد از کسانی که صلح را بهعنوان یک ارزش مطلق تبلیغ میکنند، گفت: ما نیز صلح را یک ارزش میدانیم، اما چه نوع صلحی؟ صلح در سایه عدالت، نه صلح در سایه اشغالگری، ظلم و تبعیض. نمیتوان ملتی را از سرزمین خود آواره کرد و در عین حال دم از صلح زد. این صلح نیست، بلکه ظلمی آشکار است.
وی تأکید کرد: صلح پایدار زمانی محقق میشود که مبتنی بر عدالت باشد. یکی از مبانی فکری مقاومت اسلامی، عدالتخواهی است؛ اینکه ملتها با برابری و برادری در کنار یکدیگر زندگی کنند. اما در نظام کنونی جهان، برخی کشورها بهعنوان شهروندان درجه اول شناخته میشوند و سایر ملتها در جایگاه درجه دوم و سوم قرار میگیرند، که این با عدالت سازگار نیست.
آیت الله دکتر عباسی با اشاره به تاریخ شکلگیری رژیم صهیونیستی گفت:این رژیم جعلی با حمایت جریان سرمایهداری و سلطهجو در منطقه ما تأسیس شد. از پیمان سایکس-پیکو و اعلامیه بالفور گرفته تا حمایتهای بیقید و شرط دولتهای استعماری، همه این عوامل نشان میدهد که این رژیم بدون پشتیبانی قدرتهای جهانی نمیتوانست تا امروز دوام بیاورد.
وی افزود: حمایتهای بیحدوحصر از جنایات رژیم صهیونیستی، بدون هیچ خط قرمزی ادامه دارد. اما در مقابل، اندیشه مقاومت که توسط رهبران بزرگ آن ترویج شده و با خون شهدا تقویت گشته، بر اصولی چون ایستادگی، عدالتخواهی و استقلالطلبی استوار است. مقاومت اسلامی در برابر جریانی ایستاده که برای منافع خود، به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست.
رئیس جامعه المصطفی با اشاره به طرحهای سازش و عادیسازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: از کمپ دیوید تا توافقات اسلو، طرح آبراهام و سایر پروژههای عادیسازی، هیچکدام نتوانستهاند صلح، آرامش و امنیت را به منطقه بازگردانند. تا زمانی که ریشه بیعدالتی در منطقه از بین نرود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: رهبران مقاومت، از جمله شهید والامقام سید حسن نصرالله، با خون خود امضای حقانیت این مسیر را ثبت کردند. امروز، وظیفه صاحبان قلم و بیان این است که ابعاد مختلف مقاومت و مبانی آن را برای افکار عمومی جهان تبیین کنند. در روزگاری که جهانیان بیش از هر زمان دیگری به عدالت و آزادی نیاز دارند، مقاومت اسلامی باید بهعنوان یک گفتمان اصیل و عدالتمحور، به درستی معرفی شود.
Δ