آیت الله دکتر عباسی در ابتدای این جلسه با خوشامدگویی به آقای زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت و دیگر مسئولان این دانشگاه، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و ابراز داشت: حوزه علمیه قم پیش از انقلاب نیز پذیرای دانش پژوهان بین المللی بود؛ اما تعداد آنان از چند صد نفر از طلاب کشورهای همسایه تجاوز نمی کرد. پس از انقلاب اسلامی، موج گسترده ای از علاقه مندان به تحصیل علوم حوزوی در سراسر جهان پدید آمد که زمینه ساز تشکیل جامعةالمصطفی گردید.
رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: جامعةالمصطفی بخش بین الملل حوزه علمیه به شمار می آید و عضویت اتحادیه های معتبر دانشگاهی بین المللی را در اختیار داشته و واحدهای آن در داخل و خارج از کشور، پذیرای ده ها هزار فراگیر از حدود ۱۳۰ ملیت مختلف هستند.
وی با اشاره به ارائه حدود ۲۰۰ رشته، گرایش و مقطع در جامعةالمصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و رشته های زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، خاطرنشان کرد: رشته های جامعةالمصطفی دارای تاییدیه وزارت علوم بوده و مدارک المصطفی نیز توسط همین وزارت صادر و به دانش آموختگان ارائه می گردد. در کنار نظام دانشگاهی، برای طلاب جامعةالمصطفی امکان تحصیل در نظام سطوح حوزوی نیز فراهم است.
آیت الله دکتر عباسی، آموزش زبان فارسی به فراگیران را یکی از ویژگی های آموزشی المصطفی برشمرد و افزود: المصطفی فعال ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در جهان به شمار می آید و تا کنون ده ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به واسطه تحصیل در جامعةالمصطفی این زبان را آموخته اند.
وی در ادامه به معرفی بخش آموزش های غیرحضوری و دوره های آموزش کوتاه مدت المصطفی پرداخت و گفت: دانشگاه مجازی المصطفی به صورت غیرحضوری برخی رشته ها را به چندین زبان تا مقطع کارشناسی ارشد به فراگیران ارائه می نماید و موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی المصطفی نیز سالانه میزبان هزاران نفر از اساتید، دانشجویان و فعالان علمی و فرهنگی از سراسر جهان است.
رئیس المصطفی، پذیرش طلاب از مذاهب مختلف اسلامی را از دیگر ویژگی های این مرکز علمی بین المللی برشمرد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از فراگیران در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می دهند که این رویکرد، ادامه دهنده راهبرد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب در انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به سهم چشمگیر بانوان در فعالیت های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی، ادامه داد: جامعةالمصطفی علاقه مند به توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی است و تا کنون نیز با صدها دانشگاه و مرکز علمی داخلی و بین المللی تفاهم نامه و قرار همکاری به امضاء رسانده است. امیدواریم امضای تفاهم نامه جدید میان المصطفی و دانشگاه ملی مهارت، موجب افزایش سطح همکاری های دوجانبه گردد.
آقای زمانی نیز در ادامه با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، به معرفی دانشگاه ملی مهارت پرداخت و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تشکیل گردید و از مهر ماه امسال به دانشگاه ملی مهارت تغییر نام یافت. ماموریت خاص این دانشگاه، آموزش مهارت بر مبنای رشته های فنی و حرفه ای است و در سطح کاردانی و کارشناسی فعالیت علمی می نماید.
رئیس دانشگاه ملی مهارت، ترمیم خلاء های آموزش های مهارتی را از ماموریت های اصلی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: هم اکنون ۱۸۳ دانشکده دانشگاه ملی مهارت در ۱۲۱ نقطه جغرافیایی کشور مشغول آموزش حدود ۱۹۹ هزار دانشجو است. از ویژگی های این دانشگاه، ارائه آموزش های رایگان است و در حقیقت دانشگاه ملی مهارت، بزرگترین دانشگاه دولتی کشور به شمار می آید.
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی این دانشگاه به صورت تک جنسیتی و تفکیک شده به برادران و خواهران، اذعان داشت: ۱۲۷ رشته در دانشگاه ملی مهارت در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته، ارائه می شود. این دانشگاه آزمون پذیرش ویژه خود را دارد و ورودی های آن، خروجی های هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش هستند.
آقای زمانی با اشاره به برخی محدودیت های این دانشگاه از جمله کمبود فضای خوابگاهی، اظهار داشت: فراگیران این دانشگاه عمدتا از قشر خانواده های متوسط اقتصادی رو به پایین هستند و فقدان خوابگاه معضلی برای آنان به شمار می آید. با توجه به برنامه هفتم، نیمی از دانش آموزان باید در هنرستان ها تحصیل نمایند که بیانگر اهمیت توسعه دانشگاه ملی مهارت است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به برگزاری دوره های آموزش معتبر بین المللی فنی و حرفه ای توسط این دانشگاه، این قابلیت را فرصت بسیار مناسبی برای همکاری میان جامعةالمصطفی و دانشگاه ملی مهارت دانست و تاکید کرد: بالغ بر پنجاه درصد واحدهای آموزشی و هفتاد درصد ساعات آموزش های این دانشگاه، به صورت عملی ارائه می شود که بیانگر مهارت محور بودن آموزش های آن است.
آقای زمانی، بین المللی سازی را یکی از هدف گذاری های این دانشگاه برشمرد و عنوان داشت: بسیاری از کشورهای همسایه علاقه فراوانی برای استفاده از خدمات آموزشی این دانشگاه دارند که این ارتباطات توسط اداره کل روابط بین الملل دانشگاه دنبال می شود.
گفتنی است در ادامه این جلسه، مسئولان دو دانشگاه به تبادل نظر پیرامون گسترش زمینه های همکاری پرداختند و در پایان، سند همکاری مشترک به امضای دو طرف رسید و مقرر گردید کمیته ای جهت اجرایی سازی مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.
Δ