مراسم سوگواری شهادت امام هادی(علیه السلام)

مراسم سوگواری شهادت امام هادی(علیه السلام)‌ در مدرسه مرعشیه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری، سخنران این مراسم در سخنان خود اظهار داشت:‌علی بن محمد  مشهور به امام هادی و امام علی النقی، دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد(علیه السلام) است. او از ۲۲۰ تا ۲۵۴ق به مدت ۳۴ سال، امامت را به عهده داشت. امام هادی با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سال‌های امامت را در سامرا تحت نظارت حاکمان عباسی گذراند.

در ادامه سخنران جلسه اظهار داشت:‌از امام هادی(علیه السلام) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده. در بخشی از این روایات، به مباحث کلامی همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار پرداخته شده است. زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه نیز از او نقل شده است. امام هادی(علیه السلام) به واسطه جمعی از وکیلان که سازمان وکالت خوانده می‌شد، با پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ارتباط داشت. عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح و حسن بن راشد از اصحاب او بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مزار امام هادی در سامرا از زیارتگاه‌های مسلمانان در عراق است. این زیارتگاه به دلیل دفن او و فرزندش امام حسن عسکری(علیه السلام)، حرم عسکریین خوانده می‌شود. حرم عسکریین در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ طی حملات تروریستی تخریب شد. وسپس توسط  ستاد عتبات عالیات ایران از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ بازسازی شد.