آیین آغاز نیم سال دوم سال تحصیلی جاری در نمایندگی المصطفی در خراسان

آیین آغاز نیم سال دوم ، سال تحصیلی 1401- 1402 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر جزایری معاون آموزشی جامعةالمصطفی در نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد.

به گزارش مرکزخبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جزایری معاون آموزشی المصطفی در مراسم آغاز نیمسال تحصیلی سال تحصیلی جاری نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به مسئله طرح تحول اظهار داشت: این طرح یک بسته جامع و دارای اجزای مختلف است که ما الان در بخش رشته ها گرایش ها در گام اول آن هستیم و این ثمره چندين سال بحث و بررسی در کارگروه های مختلف روی عناوین و رشته ها و گرایش ها است که بخش اندکی از آن از ترم قبل اجرا شد و ان شاءالله بخشی از آن در ترم تحصیل مهرماه برای مقاطع دکتری و ارشد اجرا می شود.

وی افزود: در این طرح تمام طلاب عزیز در مقطع کارشناسی (۱۰ واحد) ، کارشناسی ارشد (شش واحد) و دکتری چهار واحد) با یک شیب آرامی دوره های مهارتی را خواهند گذراند و برای طلابی که در همین ترم موجود فارغ التحصیل می شوند این دو واحد الزامی است طبيعتا در دو الی سه ترم به همان ۱۰ واحد خواهد رسید.

معاون آموزشی المصطفی ادامه داد: دوره های مهارتی دو بخش است. یکی مهارتی طلبگی مثل حفظ قرآن کریم، تربیت مربی قرآن، تربیت مدیر مسجد و کانون های فرهنگی و … که در قالب شش واحد از واحدهای رسالت طلبگی است و چهار واحد دیگر نیز مربوط به مباحث معیشتی است که با تنوعی با حدود ۵۰ عنوان مهارتی ابلاغ شده است و خود واحد های آموزشی نیز می تونند واحدی را بگذارند و گام بعدی در طرح تحول پیرامون مباحث پژوهش اعم از مقالات تحقیقات و پایان نامه‌ ها خواهد بود.

در طرح تحول، دریافت خدمات منوط به مهارت های قرآنی است

وی پیرامون بحث سواد قرآنی طلاب اضافه کرد: تقریبا قوی ترین حوزه دانشی ما رشته علوم قرآن و حدیث است. حدود شصت رشته گرایش از کاردانی کارشناسی، ارشد تا دکتری تا نظام سطوح که برخی از آنها برای اولین بار ارائه شد برخی از آنها هم هیچ سابقه ای در نظام های آموزشی مشابه نداشت هم اکنون دایر است. با این همه، ما هنوز با مطلوب قرآنی فاصله داریم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جزایری عنوان کرد: قرآنی که ما می گوییم قرآن با عترت است. ما در المصطفی طلاب و اساتیدی داریم که مانوس با قرآن، حافظ قرآن، قاری قرآن هستند ولی برای تقویت این مسئله، دو واحد حفظ موضوعی قرآن به عنوان فوق برنامه الزامی برای همه‌ی طلاب از این ترم عملیاتی خواهد شد و در مصاحبه های مقاطع تحصیلات تکمیلی بنا قبولی در آزمون ارزیابی قرآن است. در دوره های مهارتی تاکید زیادی بر دوره های قرآن چه قرائت قرآن،تجوید قرآن و حفظ با اولویت حفظ موضوعی قرآن و در اولویت دوم حفظ ترتیبی است و طلابی که پانزده جزء از قرآن کریم را حفظ کنند از یک ترم تحصیلی مازاد برخوردار خواهند شد لذا از این به بعد بسیاری از خدمات منوط به مهارت های قرآنی می‌شود.

تقوای طلبه این است که باور کند، سرباز امام زمان (عج) است

وی در پایان با بیان خاطره ای از حضرت امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: خوب درس خواندن و خوب تقوا داشتن نصیحت امام(ره) در قالب یک فقیه عارف فیلسوف سالک فاضل هنگام تعمم به دست بارک ایشان به بنده بود. خوب درس بخوان یعنی غش در درس نباشد، یعنی برای نمره و پز دادن درس نخوان، یعنی برای استفاده دنیوی نخوان، درس را بخوان چون وظیفه است و چون وظیفه است شبانه روزی، بی ادعاست و بی منت است.

معاون آموزشی المصطفی تصریح کرد: همچنین فرمودند خوب باتقوا شوید. به هر حال همه باید باتقوا باشند ولی یک فرقی بین سرباز امام زمان(عج) با یک پزشک، یک آدم عادی، مهندس، نجار و بنا باید باشد. کما اینکه تقوای یک طلبه با تقوای یک انسان عادی فرق می‌کند .تقوای انسان عادی این است که حلال و حرام واجبات و محرمات رعایت کند اما آیا واقعا تقوا طلبه هم همین است. تقوای طلبه این است که باور کند که سرباز امام زمان (عج) است