نشست علمی “تبليغ الدين في كلام إمام المسلمين”

نشست علمی "تبليغ الدين في كلام إمام المسلمين" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی مدرسه عالی زبان و فرهنگ ملل برگزار گردید.

این نشست با ارائه حجت الاسلام دکتر جعفر بچاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با دبیری حجت الاسلام محمدحسین مدرس زاده، استاد گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی و با حضور طلاب و زبان آموزان مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

در این نشست علمی ، استاد بچاری سخنان خود را با تامل در مدل تبلیغی و قلم فاخر شهید مطهری در خلق آثار ارزشمند آغاز نمود و بیان کرد: شهید مطهری، بی‌شک یکی از برجسته‌ترین چهره‌های معاصر در حوزه اندیشه اسلامی است که آثار او، نه تنها پاسخی به نیازهای فکری جامعه بوده، بلکه الگویی تمام عیار از تبلیغ صحیح و موثر را به نمایش می‌گذارد.

سپس، استاد بچاری به تشریح مفهوم تبلیغ، اهمیت و ابعاد آن در اسلام پرداخت و با تاکید بر جایگاه رفیع تبلیغ در دین مبین اسلام، آن را نه صرفا یک فعالیت اطلاع‌رسانی، بلکه فرآیندی جامع و هدفمند دانست که با هدف ترویج ارزش‌های الهی، هدایت انسان‌ها و اصلاح جامعه صورت می‌گیرد.

تبليغ الدين في كلام

وی تبلیغ را تلاشی است مستمر برای روشنگری، آگاهی‌بخشی و تربیت نفوس دانست و در ادامه، به ابعاد گوناگون تبلیغ در کلام امیرالمومنین چون مجادله حسن، تبلیغ به حکمت، شناسایی مخاطب، راستگویی و حقیقت‌محوری، تبلیغ عملی، و پرهیز از مقابله به مثل در برابر بدی‌ها پرداخت.

حجت السالام والمسلمین بچاری در ادامه به معرفی الگوهای حسنه و نمونه‌های موفق تبلیغ در تاریخ معاصر پرداخت و با اشاره به شخصیت‌های برجسته‌ای چون شهید سید حسن نصرالله، شهید سلیمانی، و شهید صدر، تلاش‌های آنان در راه ترویج ارزش‌های اسلامی و خدمت به جامعه را مورد تجلیل قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: این شخصیت‌ها، با ایمان راسخ، اخلاص و فداکاری خود، نه تنها پیام دین را به گوش مخاطبان رساندند، بلکه با عمل خود، الگویی شایسته برای نسل‌های آینده ارائه دادند.

در پایان، استاد بچاری به اهمیت تبلیغ در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمود و فرمایشات معظم له مبنی بر اینکه تبلیغ مهمترین کار است و رسانه‌ها نقش ویژه ای دارند را یادآور شد و گفت: تاکید رهبر انقلاب بر این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت ویژه تبلیغ در شرایط کنونی جهان است. در دنیایی که رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی افکار عمومی دارند، تبلیغ صحیح و هدفمند، می‌تواند نقش موثری در مقابله با تبلیغات سوء و ترویج ارزش‌های اسلامی ایفا کند.

در پایان این نشست از زحمات و تلاش‌های اساتید گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی توسط حجت الاسلام دکتر بچاری تجلیل به عمل آمد.